Nepříznivá ekonomická situace v kombinaci se zpožděním veřejných pobídek na nákup zemědělské techniky nejnovější generace zpomalily růst trhu s traktory v roce 2023 v Itálii po vysokých objemech prodeje ve dvouletém období 2021/2022.
Údaje o registracích - zpracované společností FederUnacoma na základě registrací, poskytnutých ministerstvem infrastruktury a dopravy - ukazují pokles o 12,9 % u traktorů, přičemž bylo registrováno 17 613 vozidel (v roce 2022 to bylo 20 211). Pokles se týkal především modelů středního výkonu od 57 do 130 kW (-23 %), zatímco modely s nízkým výkonem od 20 do 56 kW (-5 %) a rozsahy nad 130 kW (-14 %) zaznamenaly menší pokles.
Naopak ve třídě 0-19 kW vzrostly registrace o 63 %. Zvyšující se trend je způsoben také nedávnou novelou zákona o silničním provozu, která - vysvětluje sdružení výrobců - umožnila neprofesionálním provozovatelům registrovat zemědělské stroje.
Z ostatních typů strojů se pokles prodeje týkal také přívěsů a návěsů, které klesly o 8,1 % na 7 718 registrovaných kusů oproti 8 398 v roce 2023, a teleskopických nakladačů, které se však neodchýlily od objemů předchozího roku (-3,4 %) na 1 141 kusech (o 40 kusů méně než v roce 2023). Ve srovnání s výkonností celého odvětví se sklízecí mlátičky vzepřely trendu. Zaznamenaly nárůst prodeje o 10,2 %, na celkem 390 kusů oproti 354 v roce 2022.
V roce 2023 byl tržní trend ovlivněn především cyklickými veličinami, jako je inflace a růst úrokových sazeb, a nárůstem geopolitického napětí (viz nový vojenský konflikt na Blízkém východě), a také, jak bylo zmíněno výše, nejistotou z důvodu zpoždění veřejných prostředků na nákup inovativních strojů.
Na druhou stranu pokles tržeb není spojen se zpomalením poptávky, která zůstala dynamická i v mimořádně nestabilním roce. Údaje o registracích nových traktorů (17 613) a použitých strojů (57 782, což představuje +8,1 % oproti roku 2022) ukazují, že italský agromechanický sektor vyjadřuje poptávku po přibližně 70 400 vozidlech (v souladu s rokem 2022, ale výrazně nad předpandemickými roky) a že se spokojuje především s nákupem ojetých, zastaralých vozidel, která nejsou schopna uspokojit výrobní potřeby moderního a udržitelného zemědělství.*
Více informací v Mechanizaci zemědělství.