O traktorech Kubota jsme toho v poslední době hodně napsali. Souvisí to určitě s tím, že Kubota postupně uvádí na trh nové modely, s nimiž proniká i do segmentu traktorů s vyšším výkonem a o něž je mezi zemědělci zájem. V rámci AgroFestivalu u firmy Mitrenga a.s. ve Stříteži jsem měl možnost se s jedním ze zajímavých traktorů Kubota chvilku svézt. Jednalo se o model M6-142 a pokusím se napsat to, jak na mne zapůsobil.
V rámci ČR je mezi zemědělskými traktory Kubota nejprodávanější modelová řada M5 (90 až 120 k) a řada M6 (123 až 143 k) je zatím stále novinkou. Myslím však, že novinkou se zajímavým potenciálem. Na traktorech je totiž znát to, že jsou vyráběny s cílem prodeje na evropském kontinentu a tomu odpovídají ovládací prvky i konstrukce převodovky, traktory jsou robustní, nabízené s pětiletou zárukou a k tomu za příznivou cenu. Vyzkoušený model M6-142 měl na dveřích cenovku 2120 tis. Kč (šlo o předváděcí kus s najetými 100 Mh) a to je myslím dobrá cena, když uvážíme, že byl v téměř maximální výbavě, v níž chyběl jen přední PTO, nebo Piton Fix či ovládací terminál, který pro běžný provoz není potřeba.
Houževnaté srdce
Modelová řada M6002 obsahuje trojici traktorů a model M6-142 má motor nejvýkonnější. Jde o čtyřválec Kubota V6108 s velkým zdvihovým objemem. Plných 6,1 l. Kubota tento typ motoru používá dlouhodobě a jde tak opačnou cestou než evropští výrobci, kteří zdvihové objemy spíše snižují. Je lepší nízký či vysoký zdvihový objem? Obě řešení mají své výhody i nevýhody, ovšem jasnou výhodou vyššího zdvihového objemu je vždy to, že se u něj snadněji dosáhne na vyšší točivý moment.
Motor Kubota instalovaný v modelu M6-142 nabízí 645 Nm při 1500 otáčkách, což je pěkná hodnota, která určitě přinese dobrou houževnatost motoru při zatížení. A v kombinaci s hmotností traktoru 6 tun (s předním TBZ 6,3 t) bude tento traktor dobrý i pro tahově náročnější práce a měl by mít i příznivou spotřebu paliva. Jmenovité otáčky jsou totiž snížené na 1900 až 2000 za minutu a to je u traktoru s výkonem 143 k překvapivý údaj. K dispozici je i PowerBoost. Ten je aktivní při vyšší pojezdové rychlosti, nebo zatíženém PTO a přidává až 20 k navíc.
Teorie souhlasí s měřením
Výkon motoru zkoušeného traktoru byl ve Stříteži změřen i na motorové brzdě. Výsledkem bylo maximálních 129 k při 1818 ot/min a 594 Nm dosažených při 1417 ot/min. To vypadá o hodně méně, než jsou prospektové údaje. Ale je třeba vzít v úvahu, že měření výrobce bylo prováděno se samotným motorem napojeným na externí chlazení (norma ECE R120), zatímco měření na brzdě proběhlo s plně vybaveným traktorem. Proto můžeme přičíst minimálně 7 %, čím se dostáváme na 138 k výkonu a 636 Nm točivého momentu, což už odpovídá údajům výrobce.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2022.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!