24.06.2022 | 12:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Hodně muziky za méně peněz

O traktorech Kubota jsme toho v poslední době hodně napsali. Souvisí to určitě s tím, že Kubota postupně uvádí na trh nové modely, s nimiž proniká i do segmentu traktorů s vyšším výkonem a o něž je mezi zemědělci zájem. V rámci AgroFestivalu u firmy Mitrenga a.s. ve Stříteži jsem měl možnost se s jedním ze zajímavých traktorů Kubota chvilku svézt. Jednalo se o model M6-142 a pokusím se napsat to, jak na mne zapůsobil.

V rámci ČR je mezi zemědělskými traktory Kubota nejprodávanější modelová řada M5 (90 až 120 k) a řada M6 (123 až 143 k) je zatím stále novinkou. Myslím však, že novinkou se zajímavým potenciálem. Na traktorech je totiž znát to, že jsou vyráběny s cílem prodeje na evropském kontinentu a tomu odpovídají ovládací prvky i konstrukce převodovky, traktory jsou robustní, nabízené s pětiletou zárukou a k tomu za příznivou cenu. Vyzkoušený model M6-142 měl na dveřích cenovku 2120 tis. Kč (šlo o předváděcí kus s najetými 100 Mh) a to je myslím dobrá cena, když uvážíme, že byl v téměř maximální výbavě, v níž chyběl jen přední PTO, nebo Piton Fix či ovládací terminál, který pro běžný provoz není potřeba.

Houževnaté srdce

Modelová řada M6002 obsahuje trojici traktorů a model M6-142 má motor nejvýkonnější. Jde o čtyřválec Kubota V6108 s velkým zdvihovým objemem. Plných 6,1 l. Kubota tento typ motoru používá dlouhodobě a jde tak opačnou cestou než evropští výrobci, kteří zdvihové objemy spíše snižují. Je lepší nízký či vysoký zdvihový objem? Obě řešení mají své výhody i nevýhody, ovšem jasnou výhodou vyššího zdvihového objemu je vždy to, že se u něj snadněji dosáhne na vyšší točivý moment.

Motor Kubota instalovaný v modelu M6-142 nabízí 645 Nm při 1500 otáčkách, což je pěkná hodnota, která určitě přinese dobrou houževnatost motoru při zatížení. A v kombinaci s hmotností traktoru 6 tun (s předním TBZ 6,3 t) bude tento traktor dobrý i pro tahově náročnější práce a měl by mít i příznivou spotřebu paliva. Jmenovité otáčky jsou totiž snížené na 1900 až 2000 za minutu a to je u traktoru s výkonem 143 k překvapivý údaj. K dispozici je i PowerBoost. Ten je aktivní při vyšší pojezdové rychlosti, nebo zatíženém PTO a přidává až 20 k navíc.

Teorie souhlasí s měřením

Výkon motoru zkoušeného traktoru byl ve Stříteži změřen i na motorové brzdě. Výsledkem bylo maximálních 129 k při 1818 ot/min a 594 Nm dosažených při 1417 ot/min. To vypadá o hodně méně, než jsou prospektové údaje. Ale je třeba vzít v úvahu, že měření výrobce bylo prováděno se samotným motorem napojeným na externí chlazení (norma ECE R120), zatímco měření na brzdě proběhlo s plně vybaveným traktorem. Proto můžeme přičíst minimálně 7 %, čím se dostáváme na 138 k výkonu a 636 Nm točivého momentu, což už odpovídá údajům výrobce.*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2022.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down