Od loňského roku je prodávána nová modelová řada traktorů John Deere 5ML, což jsou speciály určené hlavně do trvalých kultur typu sadů a chmelnic, případně i vinic. Ve své konstrukci kombinují vyšší výkon i tahové schopnosti, než u klasických traktorů s tímto určením bývá běžné, s nízkoprofilovou kabinou, pracovní šířkou od 1,56 m a výbavou většinou elektronických systémů, které jsou běžné u větších traktorů John Deere a zahrnují jak satelitní navigaci, tak on-line přenos dat nebo telemetrické systémy JDLink včetně predikce možných závad.
Traktor John Deere 5130ML ve verzi s užším rozchodem a přídavným označením Narrow jsem si měl možnost prohlédnout na Dni otevřených dveří v zahradnictví ČZU nacházejícím se v Praze-Tróji. A to včetně zajímavé agregace, kterou byla novinka firmy Bednar, systém podpovrchové aplikace kapalných hnojiv či bioagens s označením Neveon. V rámci KZS, která působí na Technické fakultě ČZU v Praze s tímto aplikátorem provádějí pokusy v chmelnicích, kdy do půdy dávkují jak hnojiva, tak různé organické látky (bakterie, houby) pro podporu mikrobiální aktivity půdy. Ale pojďme zpátky k traktoru.
Síla na kola i tříbodové závěsy
John Deere vyrábí široký sortiment traktorů pro zemědělství i komunální sféru, ale modelová řada 5ML pokrývá specifický segment nabídky. Přece jen v tomto ranku jsou běžné traktory s nižším výkonem motoru i kapacitou tříbodového závěsu, menším průtokem hydrogenerátoru i nižší užitečnou hmotností. Nakonec takové John Deere prodává třeba v podobě modelové řady 5G, kde jsou používány sice čtyřválcové motory, ale se zdvihovým objemem 3,6 l a jmenovitým výkonem do 115 k, převodovka disponuje dvoustupňovým násobičem, nosnost tříbodového závěsu dosahuje 2,6 t.
To vše modelová řada 5ML významně překonává. Používá čtyřválcové motory PowerTech se zdvihovým objemem 4,5 l a jmenovitým výkonem 105, 120 nebo 130 k, které disponují převýšením točivého momentu 30 %. Převodové ústrojí je PowerQuad Plus se čtyřmi rozsahy (skupinami) a čtyřstupňovým násobičem točivého momentu, nebo Powr8, který má osm stupňů, jež lze řadit při zatížení. Hydraulický systém využívá hydrogenerátor s průtokem 117 l/min a kapacita zadního TBZ dosahuje 4,9 t (předního 2,9 t). Užitečné zatížení traktoru je rovněž působivé a to 3,5 tuny.
Snížená kabina
Velmi dobře je provedena i kabina, která ač je ve sníženém provedení tak je dostatečně prostorná, má rovnou podlahu a standardní provedení ovladačů, bez záludností, v podobě nešikovně umístěných pák, které se někdy u malých kabin vyskytují. Příjemným doplňkem, který lze do traktoru doplnit je malý (neproporcionální) joystick pro ovládání dvou okruhů vnější hydrauliky, který přijde vhod zejména pokud je na traktoru čelní nakladač. Jako výbava na přání se nabízí tři středové okruhy s elektrickým ovládáním.
Plně digitální je přístrojová deska, na níž je možné i zobrazení navigace, traktoru nechybí systém automatizace úkonů při otáčení na souvrati a již zmíněné prvky precizního zemědělství mezi nimiž je například vzdálená správa traktoru spočívající v přenosu dat mezi traktorem a operátorem sedícím třeba v kanceláři. Ten má pak kontrolu nejen nad tím kde traktor jezdí, jaké má provozní parametry, ale i třeba jaká dávka postřiku je právě aplikována. A když jsem zmínil postřik, je vhodné uvést na přání dodávané přetlakové provedení kabiny do níž nepronikají aerosoly látek na ochranu rostlin (kat. 4).
Snížená kabina a kapota motoru mají přiměřeně oblé tvary, aby se za jejich hrany nezachytávaly větve, nebo štoky chmele, na přání lze doplnit odhrnovací konstrukci, která chrání kapotu i kabinu a odsunuje zejména nízko rostoucí větve ovocných stromů. Modelovou řadu 5ML lze dodat i v provedení s klasickou kabinou, nebo kabinou upravenou pro jízdu ve chmelnicích (zúženou v horní části).
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!