01.02.2022 | 06:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Klasické modely mají své místo

Mezi velmi důležité činnosti ve výživě skotu patří příprava směsné krmné dávky. Za tímto účelem využíváme velice široké portfolio míchacích a krmných vozů. Nicméně v praxi se setkáme se situacemi, kdy požadujeme pouhou přepravu a dávkování krmiva bez nutnosti míchání různých druhů objemných či jadrných krmiv a minerálních doplňků.

 Z těchto důvodů řada výrobců vyvíjí a vyrábí klasické krmné vozy, které můžeme využít zejména pro přípravu a zakládání konzervovaných objemných krmiv, ale také při zajišťování zeleného krmení. Kromě zakládání krmiva slouží zástupci této kategorie také pro dopravu a zakládání slámy.

Jednotliví zástupci klasických vozů se liší způsobem agregace s trakčními prostředky, podvozkem a rovněž možnostmi zakládání krmiva do žlabu. Obdobně jako v případě dalších technologií jsou klasické krmné vozy opatřeny standardními a plně funkčními konstrukčními prvky a nechybí různé příslušenství, které rozšiřuje možnosti jejich dalšího využití.

 Základní konstrukce

Klasické krmné vozy, které jsou k dispozici zejména na evropských trzích, tvoří různé typy návěsů, nicméně ještě v nedávné minulosti někteří renomovaní výrobci dané techniky nabízeli ve svém programu klasické dvounápravové přívěsy určené k zakládání krmiva. Hovoříme-li o klasických návěsech, půjde s ohledem na objem nástavby o jednonápravové a dvounápravové modely. Standardní technika může být dále doplněna o různé typy nástavků.

Z pohledu konstrukce má nástavba zpravidla bočnice vyrobené z plechových prvků odpovídající pevnosti. Někteří výrobci mají ve svém programu také modely s dřevěnou konstrukcí. Stejně tak podlaha nástavby je zpravidla vyrobena z ocelového plechu požadované tloušťky, ale setkáme se i s dřevěnými variantami. Podíváme-li se na nabídku klasických krmných vozů z hlediska objemu, můžeme říci, že jednonápravové modely nabízí objem nástavby 7 až 16 m3, někteří výrobci pak až do 20 m3. Výkonnější technika disponuje dvounápravovým podvozkem a dosahuje nejčastěji kapacity 12 až 17 m3, v některých případech výrobci nabízí objem do 23 m3 nebo dokonce 37 m3. Na druhou stranu uveďme, že někteří výrobci nabízí krmné vozy s jednonápravovým či tandemovým podvozkem bez ohledu na objem nástavby. V těchto případech bývá obvykle kapacita 10 až 16 m3. Dalším společným prvkem nástavby je podlaha s laťovým podlahovým dopravníkem. Základní výkonové řady jsou vybaveny jedním dopravníkem, technika nejvyšších tříd pak dvěma podlahovými řetězovými dopravníky. Různý je i způsob pohonu. Některé základní modely využívají klasický mechanický pohon a hydraulický pohon nabízí v rámci výbavy dodávané na přání, výkonnější stroje mají zpravidla hydraulický pohon a výrazně rozšiřují svojí využitelnost, zejména pro zakládání materiálu v průjezdných krmných chodbách nebo možnost pracovat s různými systémy zakládání krmiva. Součástí vlastní nástavby je rovněž dávkovací mechanismus využívající různý typ a různého počet rozdružovacích a dávkovacích válců. Základní modely pracují obvykle se dvěma válci, s rostoucím objemem se setkáme s třemi nebo dokonce čtyřmi válci. Někteří výrobci doplňují standardní válce ještě přídavným rotorem, který slouží v případě potřeby k promíchání dávkovaného krmiva. Kromě standardních typů rozdružovacích válců mohou být vozy vybaveny i válci umožňujícími rozdružování lisovaných objemných krmiv nebo rozdružování silážních bloků.*

Více v článku Ing. Filipa Javorka v časopisu Farmář.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down