Mezi velmi důležité činnosti ve výživě skotu patří příprava směsné krmné dávky. Za tímto účelem využíváme velice široké portfolio míchacích a krmných vozů. Nicméně v praxi se setkáme se situacemi, kdy požadujeme pouhou přepravu a dávkování krmiva bez nutnosti míchání různých druhů objemných či jadrných krmiv a minerálních doplňků.
Z těchto důvodů řada výrobců vyvíjí a vyrábí klasické krmné vozy, které můžeme využít zejména pro přípravu a zakládání konzervovaných objemných krmiv, ale také při zajišťování zeleného krmení. Kromě zakládání krmiva slouží zástupci této kategorie také pro dopravu a zakládání slámy.
Jednotliví zástupci klasických vozů se liší způsobem agregace s trakčními prostředky, podvozkem a rovněž možnostmi zakládání krmiva do žlabu. Obdobně jako v případě dalších technologií jsou klasické krmné vozy opatřeny standardními a plně funkčními konstrukčními prvky a nechybí různé příslušenství, které rozšiřuje možnosti jejich dalšího využití.
Základní konstrukce
Klasické krmné vozy, které jsou k dispozici zejména na evropských trzích, tvoří různé typy návěsů, nicméně ještě v nedávné minulosti někteří renomovaní výrobci dané techniky nabízeli ve svém programu klasické dvounápravové přívěsy určené k zakládání krmiva. Hovoříme-li o klasických návěsech, půjde s ohledem na objem nástavby o jednonápravové a dvounápravové modely. Standardní technika může být dále doplněna o různé typy nástavků.
Z pohledu konstrukce má nástavba zpravidla bočnice vyrobené z plechových prvků odpovídající pevnosti. Někteří výrobci mají ve svém programu také modely s dřevěnou konstrukcí. Stejně tak podlaha nástavby je zpravidla vyrobena z ocelového plechu požadované tloušťky, ale setkáme se i s dřevěnými variantami. Podíváme-li se na nabídku klasických krmných vozů z hlediska objemu, můžeme říci, že jednonápravové modely nabízí objem nástavby 7 až 16 m3, někteří výrobci pak až do 20 m3. Výkonnější technika disponuje dvounápravovým podvozkem a dosahuje nejčastěji kapacity 12 až 17 m3, v některých případech výrobci nabízí objem do 23 m3 nebo dokonce 37 m3. Na druhou stranu uveďme, že někteří výrobci nabízí krmné vozy s jednonápravovým či tandemovým podvozkem bez ohledu na objem nástavby. V těchto případech bývá obvykle kapacita 10 až 16 m3. Dalším společným prvkem nástavby je podlaha s laťovým podlahovým dopravníkem. Základní výkonové řady jsou vybaveny jedním dopravníkem, technika nejvyšších tříd pak dvěma podlahovými řetězovými dopravníky. Různý je i způsob pohonu. Některé základní modely využívají klasický mechanický pohon a hydraulický pohon nabízí v rámci výbavy dodávané na přání, výkonnější stroje mají zpravidla hydraulický pohon a výrazně rozšiřují svojí využitelnost, zejména pro zakládání materiálu v průjezdných krmných chodbách nebo možnost pracovat s různými systémy zakládání krmiva. Součástí vlastní nástavby je rovněž dávkovací mechanismus využívající různý typ a různého počet rozdružovacích a dávkovacích válců. Základní modely pracují obvykle se dvěma válci, s rostoucím objemem se setkáme s třemi nebo dokonce čtyřmi válci. Někteří výrobci doplňují standardní válce ještě přídavným rotorem, který slouží v případě potřeby k promíchání dávkovaného krmiva. Kromě standardních typů rozdružovacích válců mohou být vozy vybaveny i válci umožňujícími rozdružování lisovaných objemných krmiv nebo rozdružování silážních bloků.*
Více v článku Ing. Filipa Javorka v časopisu Farmář.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!