25.02.2024 | 04:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kombajn zcela nové koncepce

Když jsme před necelými dvaceti lety představovali sklízecí mlátičky New Hollad CX a CR, psali jsme o tom, jaký mají pěkný design. Ten se totiž vymykal krabicovým tvarům kombajnů té doby, kdy se řešila hlavně funkčnost a nikoliv vzhled. S příchodem modelu CR 11 se design posunul zase o něco kupředu a ladné tvary nové sklízecí mlátičce rozhodně nelze upřít. Avšak vnější vizáž je jen pomyslnou třešničkou na dortu.

Lídři v technologii přímé kombajnové sklizně mezi sebou tradičně soupeří o to, kdo představí výkonnější stroj a doplní jej žacím adaptérem s větším záběrem. Z koncernu Agco byla v roce 2018 představena výkonná axiální modelová řada Ideal a od roku 2021 John Deere začal vyrábět ještě výkonnější modely X9. Již v té době však u značky New Holland měli prototyp sklízecí mlátičky CR 11. Po třech letech testování jej slavnostně představili na loňské Agritechnice, spolu se základními informacemi, které sice nemůžeme označit za detailní, přesto poskytují dobrý obrázek o zcela novém konceptu pohonů, nejen rotorů, ale i ostatních pracovních mechanismů a vůbec o jiném přístupu ke konstrukci sklízecí mlátičky.

Onen přístup vychází z toho, že výkonnost lze sice zvyšovat, ovšem pokud se na to jde standardní cestou, dojde přitom též ke značnému zvýšení hmotnosti a též k potřebě vysokého výkonu, který musí poskytovat pohonná jednotka. A protože hmotnosti současných sklízecích mlátiček z řady CR jsou už nyní značné, není vůbec žádoucí je dále navyšovat. Zároveň není možné navyšovat celkovou šířku sklízecí mlátičky a příliš ani její délku. To vše je pro konstrukci výkonnějšího stroje velmi omezující. A tak to vyžaduje zcela jiný přístup. Konstruktérům se však podařilo se všemi limity vypořádat a ve stručnosti si popíšeme jak.

Větší plocha rotorů

Výkonnost sklízecí mlátičky závisí především na její průchodnosti a ta je ovlivněna plochou vkládání, mlácení separace i čištění. Pokud chceme kapacitu všech těchto konstrukčních celků zvýšit, a přitom jen o málo zvětšit celkové rozměry sklízecí mlátičky musíme lépe pracovat s využitím prostoru a zjednodušit poháněcí ústrojí. U modelu CR 11 je toho dosaženo tak, že prostor mezi přednímu koly je bezezbytku využit instalací dvou rotorů s větším průměrem (24“, u současných modelů CR mají rotory průměr 22 palců) i délkou (+ 50 % oproti CR 10.90).

Model CR 11 při sklizni pšenice
S modelem CR 11 přichází New Holland se sklízecí mlátičkou zcela nové koncepce

Rotory jsou plněny vkládacím válcem DRF, který odebírá pokos ze šikmého dopravníku jenž je pevnější a vybavený kovanými příčkami. Praktické je to, že dno lapače kamenů je nyní hydraulicky otvíratelné z kabiny a tudíž kombajnér nedostane po jeho vyklopení nepříjemnou dávku prachu.

Pohon rotorů je řešen před CVT převodovku od motoru, který je umístěn netradičně, a to podélně ve směru jízdy. Nikoliv centrálně, ale je posunut více doprava. Důvodem je to, aby působil jako protiváha k rozměrnému vyprazdňovacímu dopravníku, který se svou délkou přes 11 m a průměrem adekvátním kapacitě vykládání 210 l/s, dokáže vyprázdnit zásobník o objemu 20 m3 v čase do 2 minut.

Podélně uložený motor

Šestnáctilitrový motor FPT disponuje výkonem 775 k (+ 75 k navýšení při vysýpání) a není uložen vodorovně, ale ve stejném úhlu jaký s vodorovnou osou svírají rotory. To je výhodné pro následný přenos točivého momentu a konstrukci převodovek. Ty jsou uloženy v jedné skříni slučující jak pohon rotorů, tak ostatních pracovních mechanismů a obsahující i hydrogenerátory pojezdu a pracovní hydrauliky umístěné přímo na hřídelích rotorů.

Dlouhým kloubovým hřídelem z převodovky vede i pohon šikmého dopravníku a žacího adaptéru. Kloubový hřídel je umístěn netradičně po pravé straně sklízecí mlátičky. Po levé straně jsou jen tři řemenové převody určené pro pohon sít a domlaceče klásků, drtiče slámy a též pro vyprazdňovací dopravník. A to je vše, protože pohon DRF válce je zajištěn od levého rotoru.

Na sklízecí mlátičce tedy došlo k významnému zjednodušení pohonů. Výrobce tvrdí, že jejich počet snížil o 25 % a když se podíváte pod boční kryty budete mít pocit, že jich ubylo ještě více.

Pohled na pásový podvozek sklízecí mlátičky New Holland CR 11
Pásy je možné pořídit ve třech šířkách, s těmi o rozměru 26“ nepřesáhne šířka kombajnu 3,5 m

Protože motor je uložen podélně nemohlo být zachováno klasické uspořádání chladičů na pravé straně jaké známe z většiny sklízecích mlátiček. Chladiče jsou umístěny za zásobníkem, ventilátory nasávají vzduch shora, profukují jej přes chladiče a následně motorový prostor směrem vzad, kde odchází přes rozměrné průduchy v kapotě. Výfukové potrubí i emisní příslušenství motoru jsou dobře zabezpečeny proti vniknutí hořlavého prachu na jejich rozpálený povrch.    

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 3/2024.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down