Od jednoho z našich čtenářů jsme dostali zajímavý článek ne téma výhod a nevýhod vertikálních a horizontálních krmných vozů. Protože se nám líbil rozhodli jsme se jej zařadit a věříme, že nebude posledním příspěvkem, který pochází přímo z praxe.
I deset let po změně politického systému nelze jednoznačně říci, že jsou v naší zemi vytvořeny nejlepší podmínky pro podnikání ať již pro firmy se soukromým vlastnictvím, družstevním nebo i státním. V obchodních vztazích doposud vládnou nekorektní metody, kdy naplatí, odeber zboží a včas zaplať. Možná, že ještě mnohem složitější je situace v českém zemědělství, kdy si podnikatelé nejsou jisti, že to co vyrobí, někdo koupí. Při tom není nezanedbatelný vliv počasí, zda-li se urodí nebo ne.
S ekonomickými problémy se jako každý potýkáme i v naší firmě Rakovec a. s. Velešovice, která je zaměřena na kompletní zemědělskou výrobu jak na úseku RV tak i ŽV. V našem podniku jsme nenásledovali tu myšlenku z počátku 90. let, kdy došlo k totálnímu omezení produkce živočišné výroby a v mnoha podnicích k její úplné likvidaci. Podnikům bez živočišné výroby se doposud ekonomicky daří vcelku velmi dobře, ale budoucí čas ukáže, zda-li totální likvidace této výroby je perspektivní. V našem případě bylo rozhodnuto, že jen vyvážená zemědělská výroba na poli i ve stáji má šanci v našich podmínkách dlouhodobě přežít a prosperovat. Příští léta potvrdí kde je pravda a cesta k ekonomickému růstu v oblasti zemědělských podniků.
V našich podmínkách na úseku živočišné výroby je již několik roků nerentabilní výroba mléka a to díky pouze průměrné produkci kolem 6000 litrů na dojnici/rok, ale také zejména v důsledku poměrně vysokých nákladů na výrobu. Toto bylo zásadní zjištění pro rozhodování, co dál. V podstatě se nabízely dvě možnosti a to buď provést likvidaci stáda dojnic nebo investovat do změny technologie ustájení a dojení s cílem výrazného snížení výrobních nákladů a zvýšení produkce mléka na dojnici. Zvítězil názor, že je třeba investovat a výrobu mléka zachovat. Předpokládaná částka na nezbytné změny a úpravy stáje se ukázala ve výši 6,5 až 7,0 mil. Kč. Samozřejmou součástí investice bylo i zakoupení krmného míchacího vozu, kterému chceme na tomto místě věnovat hlavní pozornost. Naše počáteční zkušenosti mohou napomoci těm, kteří jsou ve stadiu příprav a lámou si hlavu, který systém a kterého výrobce těchto strojů zvolit.
Na evropském trhu krmných míchacích vozů jsou k dispozici v zásadě dva systémy od desítek výrobců. Jedná se o vozy s horizontálními míchacími šneky (šnekem) a krmné vozy s jedním šnekem vertikálním. V posledních letech se po několikaletých zkušenostech s horizontální technikou objevily názory, že v tomto míchacím systému dochází k přílišnému rozmělnění objemové potravy a je ničena tzv. strukturální vláknina tolik nezbytná pro dobrou činnost bachorové mikroflory přežvýkavců tj. dojnic. Na tomto místě nehodláme komentovat poměrně značné namáhání míchací vany a šneků tohoto systému, které se po určité době projeví nutností poměrně nákladné opravy – repase. Samozřejmě, že i v našem podniku jsme stáli před rozhodnutím, který systém a výrobce zvolit. Této problematice jsme věnovali velkou pozornost s tím, že chceme pořídit krmný vůz jednoduché konstrukce, snadno ovladatelný a spolehlivý, který musí rovněž umět komponenty určené ke krmení naložit a dobře promíchat včetně pořezání na žádanou délku. I přes varování prodejců horizontálních krmných vozů o nespolehlivosti a nedokonalé funkci vertikálních systémů jsme se pro něj rozhodli. K tomuto rozhodnutí jsme dospěli i na základě praktických ukázek při kladení a míchání krmení v silážní jámě a potom zakládání do žlabu ve stáji. Volba padla na u nás zatím velmi zřídka zavedený, ale na západ od našich hranic zatím velmi úspěšný systém vozu vertikálního. Tento odvážný krok bude možno objektivně vyhodnotit až po několika měsících a provést jednoznačné hodnocení. Pro ty, které by zajímala informace o který vůz se jedná můžeme sdělit, že volba padla na Triolet Gigant-700 od holandského výrobce.
Tento jednonápravový vůz o vlastní hmotnosti 3400 kg je vybaven jednoduchou tenzometrickou váhou, kde lze pohodlně zvážit jednotlivě kladené komponenty Naše podmínka byla, že toto zařízení musí umět samostatně naložit siláž v silážní jámě i konzervované krmivo z vaků systému GPS nebo LKS. Na základě prvních zkušeností se tento náš požadavek naplnil k plné spokojenosti. Přibližná maximální hmotnost naloženého objemového krmiva je cca 2000 kg, což pro naši velikost skupin dojnic plně postačuje. Obrovskou předností je to, že Triolet Gigant 700 a jeho modifikace nemají složité hydraulické zařízení a nádrže s hydraulickým olejem neboť o ovládání se v plné míře postará jen hydraulický systém traktoru přes vývody dvou rychlospojek. Relativní nízká vlastní hmotnost umožňuje dobrou agregaci s traktorem Zetor UŘ I a to v našich podmínkách je Zetor 7211. Výkon tohoto traktoru na vývodovém hřídeli běžně postačuje na vybírání krmiva tzv. řezacím štítem o šířce 1200 mm, který je umístěn na výkyvném rameni ovládaném hydraulikou. Vybírací štít je po stranách opatřen aktivními noži, které vyřezávají v bloku krmiva pás o šířce 1200 mm a tloušťce max. 500 mm. Dle praktických zkušeností z prvních týdnů provozu je optimální záběr do stěny cca 300 – 350 mm. V rámci zjišťování co stroj umí a co si může obsluha dovolit bylo do krmných dávek předepsáno až 260 kg objemného krmiva v podobě 200 kg vojtěškového sena a 60 kg krmné slámy. I s tímto relativně velikým objemem si Triolet dobře poradil. Dodavatelem nám byla nabízena kvalitní tenzometrická váha s možností připojení na tiskárnu a počítač. S ohledem na praktické zkušenosti s využíváním jiných elektronických zařízení v provozu a zejména pak v ŽV jsme zvolili jen základní nejjednodušší variantu, která plně vyhovuje. Podle prvních zkušeností lze říci, že s uvedeným krmným míchacím vozem Triolet Gigant –700 připravená krmná směsná dávka obsahující jádro, seno, slámu, siláž i senáž je promíchána tak, že dojnice s chutí přijmou o 10 – 20 % krmiva více než při klasickém způsobu zakládání, což by se jistě také mělo projevit přinejmenším na užitkovosti.
Velmi kladnou stránkou nově zavedené technologie krmení je i to, že vlastní obsluha se po důkladném proškolení odborným servisním pracovníkem dodavatelské firmy během několika dnů velmi dobře zapracovala a ovládání nečiní žádné větší obtíže.
Velmi dobře promíchaná směsná dávka může být vyskladněna na levou nebo pravou stranu ve směru jízdy a to podle toho, které vyprazdňovací hradítko obsluha hydraulicky z kabiny traktoru otevře. Obrovskou výhodou je skutečnost, že krmný vůz Triolet Gigant-700 nemá vyskladňovací pás nebo dopravník, který bývá velmi častou příčinou poruch krmných vozů zejména při méně opatrném vjíždění do krmných chodeb stájí. Velmi příznivou skutečností je též to, že uvedený vůz je pouze 2300 mm vysoký, což má velký význam zejména v rekonstruovaných stájích, které neoplývají přílišnou výškou krmné chodby.
Pro porovnání je vhodné uvést, že výška kabiny traktorů UŘ I typu Z7211, Z7245 je cca 2700 mm. Aktivní vyřezávací štít si poradí s výškou stěny do 3900 mm a stěna je velmi hladká po jeho čistém řezu. Říká se, a dle našich prvních zkušeností to můžeme potvrdit, že vertikálním systémem promíchaná směsná krmná dávka má zachovánu strukturu krmiva neboť ve srovnání s horizontálními systémy je krmení vystaveno minimálnímu mechanickému zatížení a jeho výživná dávka nedojde k žádné újmě. Z provozního hlediska je rovněž velmi důležitý fakt, že běžná denní kontrola a údržba není příliš náročná a prakticky spočívá v občasném promazání mazacích míst a kontrole olejové náplně v průhledítku vyrovnávací nádobky. Abychom však jenom nechválili, naše připomínka se týká volby pneumatik mna krmném vozu Triolet. Jsou zde namontovány poměrně úzké pneumatiky o rozměru 9.00 – 15.00 s vysokou nosností. Při pohybu po nezpevněných komunikacích to může činit určité obtíže v důsledku zaboření vozu do podkladu neboť dvě uvedené pneumatiky musí unést hmotnost cca 5,5 tuny což je váha vozu a naskladněného objemového krmení. Tam, kde jsou vybudovány zpevněné komunikace je však tato připomínka méně důležitá.
I přes určité riziko, kdy jsme v našem podniku zvolili u nás známý ale doposud příliš neověřený systém vertikálního krmného vozu je stanovisko zootechnika jednoznačné a to, že je doposud velmi spokojen s tím, jak se nový způsob přípravy a zakládání krmiva našim dojnicím osvědčil. Naše zkušenosti s uvedenou krmnou technikou jsou zatím několikatýdenní ale známé výsledky nás opravňují k vyslovení závěru, že volba byla správná, Chceme předpokládat, že jak v době záruční tak i v dalších letech provozu krmného míchacího vozu Triolet Gigant –700 nás nečekají zásadní technické problémy a že vůz bude řadu let sloužit k naší spokojenosti. Nastupující trend a zvyšující se poptávka po těchto zařízeních nám snad dá zapravdu.
Ing. Stanislav Pecha, Rakovec, a.s. Velešovice