Stánek společnosti Zunhammer na veletrhu Eurotier byl v obležení návštěvníků. Německý výrobce totiž představil celou řadu novinek. Ta největší novinka je sice co do užitnosti veliká, ale pokud byste ji na cisterně hledali, zjistili byste, že není vidět. Jde totiž o nejnovější systém nuceného řízení LENA (z německého Lenkung_Automatisch), kdy náprava je spojená s traktorem pouze kouzelnými slovíčky „bezdrátová“ a „elektronika“.
Nucené řízení náprav
Nucené řízení nápravy není u cisteren značky Zunhammer ničím novým a zprvu se používal mechanicko-hydraulický systém, kdy táhlo umístěného do závěsu K-50, jenž se nacházel na straně vedle závěsu oje K-80, ovládalo hydraulické válce. Při průjezdu zatáčkou táhlo přenášelo mechanickou sílu na válce, čímž docházelo k vytlačování hydraulického oleje do systému řízení návěsu. Nevýhodou tohoto řešení bylo omezení maximálního úhlu natočení traktoru vůči návěsu a bylo také méně flexibilní v porovnání s dalšími systémy, které následovaly.
Od roku 2012 Zunhammer nabízel cisterny s elektronicky ovládaným systém nuceného řízení zadní nápravy. Elektronické ovládání je oproti hydraulickému přesnější, komfortnější a také bezpečnější například tím, že při rychlosti nad 40 km/h se automaticky zamkne. Zmizelo postranní táhlo a mezi traktorem a ojí přívěsu zůstalo jen malinkaté „táhlíčko“ a úhlový snímač. Systém snímal pohyb traktoru vůči návěsu a podle toho řídil nápravu. Tento systém se osvědčil u více než tisícovky cisterny Zunhammer.
Když řídí LENA
Nyní přichází řídit nucenou nápravu Lenka, tedy vlastně LENA, jak zní zkratka názvu systému. A protože je to holka stydlivá, její přítomnost zjistíte jen podle informační nálepky. Pevná oj je nyní zcela bez táhel, táhlíček a úhlových snímačů, což znamená že jediné, co je při agregaci potřeba propojit, je kulový závěs K-80, elektrické osvětlení, konektor ISO-Bus a hydraulický systém Load-Sensing. Srdce „Lenky“ se nachází v řídicí jednotce cisterny, kde je instalován gyroskopický senzor, který zcela bezkontaktně určuje natočení nuceně řízené nápravy případně náprav. Ovládání je přitom integrované do systému ISO-Bus, což zamezuje chybné obsluze a zajišťuje bezpečnou jízdu na silnici.
LENA je k dispozici jak pro jednoosá, tak pro dvouosá a tříosá vozidla, přičemž u víceosých je možné řídit nápravy dvě a systém je označen jako LENA Twin. Gyroskopické řízení poskytuje nejen vyšší přesnost, ale také umožňuje ovládat obě nápravy nezávisle. To je zásadní pro lepší ovladatelnost, zejména při práci ve svazích nebo na nerovném terénu. Systém LENA Twin umožňuje čtyři typy řízení: řízení pouze zadní nápravy, řízení obou náprav souběžně, řízení v protisměru a tzv. „krabí chod“. Tato variabilita usnadňuje manipulaci v náročných podmínkách a zároveň minimalizuje opotřebení pneumatik.
„Náš systém řízení LENA umožňuje plné řízení náprav v rychlostech 0 až 15 km/h. Od rychlosti 15 až 40 km/h systém automaticky zvyšuje tlak v hydraulickém systému řízení tak, aby se zabránilo kmitání náprav. Od rychlosti 40 km/h je systém řízení zcela zablokovaný. Tímto způsobem zajišťujeme, že souprava tahače a cisterny zůstává i při rychlé jízdě po silnici vždy stabilní,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Sebastian Zunhammer starší.
Systém se osvědčil i při manévrování vzad. Pokud na poli dojde ke smyku na bočním svahu, stačí dát prst na ovládání sběrnice ISO, aby se cisterna vrátila zpět do stopy traktoru.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!