14.12.2023 | 08:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Lisování a sběr slámy

Sklizeň slámy má různé podoby. Z celosvětového hlediska hraje prim lisování. Na některých trzích, včetně českého, se nabízí speciální sběrací vozy pro sklizeň slámy, kterou můžeme skladovat jak v halách, tak v polních stozích. Vývoji a výrobě sklizňové techniky se věnuje řada dodavatelů, přičemž někteří z nich nabízí jak lisy, tak sběrací vozy.

Obě skupiny sklizňové techniky mohou být osazeny různým počtem řezacích nožů. Lisování slámy probíhá do válcových nebo hranolových balíků různých rozměrů. Pro sběr sena a slámy se kromě senážních vozů se zakrytou stropní částí používají speciální modely s relativně nízkou celkovou hmotností, avšak velkoobjemovou nástavbou. Svoz a dopravu balíků zajišťuje jak plošinová dopravní technika, tak návěsy s vlastním nakládáním balíků. Při využití plošinových návěsů a přívěsů je součástí sklizňové technologie odpovídající manipulační technika.   

Nabídka lisovací techniky

Válcové balíky vytvářejí svinovací lisy, které se liší především rozměry lisovací komory a její konstrukcí. Sklizeň suchých materiálů zajišťují především lisy s proměnlivou neboli variabilní komorou. Minimální průměr balíků dosahuje podle typu lisu a konstrukce komory zpravidla 600 až 1000 mm, maximální průměr činí 1500 až 2000 mm. Zpravidla se používají modely s průměrem do 1800 mm. Variabilní komoru tvoří různý počet pásů, maximálně 4 nebo 6. Existují však také lisy, které využívají jediný pás v celé šířce komory. Někteří výrobci uplatňují konstrukci s různými druhy laťových dopravníků. S laťovými dopravníky se rovněž setkáme u semivariabilní neboli částečně proměnlivé komory. Tyto lisy tvoří balíky o maximálním průměru 1500 mm. Průměr balíků nastavujeme krokově. Lisy vytvářejí balíky s neutuženým jádrem, obdobě jako lisy s pevnou, tedy konstantní lisovací komorou. Lisy s klasickou variabilní komorou vytváří balíky s pevným jádrem, přičemž řada modelů umožňuje nastavení intenzity slisování jádra.

Sběrací vozy

V našich podmínkách se uplatňují především dvounápravové modely, které jsou speciálně vyrobeny pro sběr sena a slámy. Takové vozy se nabízí jak s hrabicovým vkládáním, tak s rotorem. Počet nožů se u většiny modelů pohybuje od 6 do 11. Vybrané modely nabízí až 31 nožů. Samotná nástavba je tvořena pevnou přední stěnou, stropní část je opatřena obvykle ocelovými profily, které usnadňují stlačování suchého materiálu uvnitř ložného prostoru. Kromě klasické obilné slámy zvládají podle údajů některých výrobců také stlačování kukuřičné slámy. Některé vozy se nabízí v provedení s polohovatelným předním čelem. Zadní čelo je klasické a hydraulicky otevíratelné. Ložný objem dle DIN se pohybuje do 48 až 52 m3. Ložný objem při středním stlačení činí zpravidla 80 až 100 m3. Celková hmotnost bývá obvykle 12 000 až 17 000 kg, s ohledem na model a výrobce.

Přeprava balíků

Pro přepravu válcových a hranolových balíků používáme plošinovou dopravní techniku, především přívěsy se dvěma a třemi osami. Tříosé přívěsy nabízí na přání řízení poslední nápravy. Přívěsy mají zpravidla polohovatelné přední a zadní čelo, některé modely disponují bočními hydraulicky ovládanými zábranami. Modely s polohovatelnými čely nabízí také varianty s výsuvnou zadní částí plošiny za účelem prodloužení ložné plochy. Nápravy se nabízí jak se silničním, tak polním obutím. Jednou z variant podvozků jsou modely se sníženou výškou ložné plošiny. Kromě přívěsů jsou v nabídce také plošinové návěsy, které jsou rovněž dvou- a třínápravové. Možnosti přepravy balíků korespondují s výše uvedenými přívěsy. Odvozní kapacita plošinových modelů činí zpravidla 20 až 50 válcových balíků, v závislosti na jejich průměru.

Více v článku Ing. Filipa Javorka v prosincovém Farmáři.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down