Koncern AGCO Corporation oznamuje, že jeho inženýrské oddělení ve Francii vede nově vytvořené francouzské konsorcium s názvem ARHYSTOTE. Toto konsorcium bylo založeno s cílem vyvinout další generaci nádrží na vodík, které budou vhodné pro traktory se spalováním tohoto paliva.
„Nový projekt tvoří nedílnou součást závazku společnosti AGCO vyvíjet řešení, která uspokojí ekologické potřeby farmářů, včetně vývoje vodíkového traktoru Massey Ferguson do roku 2026,“ říká Frédéric Cavoleau, viceprezident pro strojírenství v továrně AGCO v Beauvais ve Francii.
Konsorcium společností se sídlem ve Francii, AGCO, Cetim, IPC, IFTH, Raigi a OliKrom, spojilo své síly, aby investovalo do technologie ukládání vodíku a vyvinulo nové, vysokotlaké nádrže určené pro použití v traktorech, nebo i jiných zemědělských a stavebních strojích. Nádrže na vodík jsou kritickou součástí strojů na tento alternativní pohon. Vodík musí být stlačen do malého objemu nádrže při použití vysokého tlaku, aby se uložil dostatek energie pro splnění požadavků pracovního cyklu.
Projekt bude zahrnovat osm kroků včetně analýzy, výroby a počátečního testování konstrukce nádrže, která prokáže funkčnost, bezpečnost, reálnost výroby a snadnou integraci do budoucího vodíkového traktoru Massey Ferguson, tak aby stroj plnil náročné standardy požadované v provozu.
Projekt ARHYSTOTE zajistil financování ve výši 4,4 milionu EUR (rozdělené mezi členy konsorcia) francouzským státem jako součást projektu France 2030 provozovaného organizací ADEME (francouzská agentura pro ekologickou transformaci).
„Traktor s nulovými emisemi ve výfukových plynech bude vycházet z konvenční platformy traktoru Massey Ferguson se středním výkonem a bude mít plný potenciál vysoce výkonného motoru AGCO Power,“ dodává Frédéric Cavoleau, „Tento koncept motoru přinese výrazné snížení nákladů na vývoj, protože je postaven na známé konstrukci hydraulického systému, nebo převodového ústrojí. Nově vyvinuté vodíkové nádrže budou umístěny pod kabinou.“
Pohonnou jednotkou bude pravděpodobně nový motor Agco POWER CORE50, který byl zkonstruován s cílem spalování vícero druhů paliv. Při úpravě pro spalování vodíku se používá jiná hlava válců, která zajistí nižší kompresní poměr a umožňuje montáž zapalovacích svíček. Také palivový systém je jiný a výhodou je to, že pro regulaci emisí nejsou třeba složité systémy, jaké dnes známe z vznětových motorů. Nový vodíkový motor je připraven i na hybridní koncept pohonu traktoru, kdy spalovací motor může běžet stabilně v optimálním otáčkovém režimu a při přebytku výkonu se dobíjí akumulátor z něhož se energie naopak získává, pokud je výkonu nedostatek.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 5/2025.*