05.03.2015 | 06:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moderní vybavení traktorů

Ing Václav Baštýř se díky rodinné farmě zajímá o traktory již od velmi mladého věku. Během studií se začal aktivně problematice traktorů věnovat i po profesní stránce. Díky studiu v zahraničí měl možnost poznat různé oblasti zemědělství v podstatě po celém světě. V současnosti pracuje v týmu společnosti Garnea a. s. zastupující na českém trhu značku Deutz-Fahr. Zodpovídá za marketing a servisní podporu. Díky tomu se pravidelně schází s vývojovými odborníky tohoto výrobce a v rámci diskuzních platforem se podílí na utváření budoucnosti traktorů této německé značky jak z obchodního, tak z technického hlediska.

Vaše společnost se zabývá dovozem a prodejem zemědělské techniky včetně traktorů již dlouhá léta a máte možnost také porovnat konstrukce a vybavení traktorů více značek. Je pravdou, že se svojí konstrukcí jednotlivé značky k sobě stále více přibližují a stírá se tak rozdíl mezi nimi nebo si zachovávají jednotliví výrobci svá specifika?

Současné traktory se z pohledu základního typu konstrukce stroje řadí do dvou hlavních skupin – do rámové a bezrámové konstrukce neboli konstrukce, kde nosnou část stroje tvoří obaly jednotlivých hlavních komponent. Pokud bychom zůstali u takového rozdělení, znamenalo by to, že většina výrobců používá stejnou konstrukcí. Ve skutečnosti má ovšem téměř každý výrobce své specifické konstrukční prvky, které nikde jinde nenajdeme, a jsou pro daného výrobce unikátní. Samozřejmě i zde platí, že vývoj jde kupředu a honba za co nejuniverzálnějším traktorem, především ve střední třídě, znamená, že se konstrukce zdánlivě přibližují. Pod stejnými označeními ovšem najdeme zásadní rozdíly, například v odpružení přední nápravy a kabiny, které výraznou měrou ovlivňují komfort při jízdě nebo v uchycení tříbodových závěsů a jejich zapojení do hydraulických systémů. Překvapivě rozdílná je i konstrukce jednotlivých převodových ústrojí, kde i papírově téměř stejné převodové soustavy v reálném provozu vykazují velmi odlišnou schopnost přenést účinně a beze ztrát výkon na kola. Důvodem takových rozdílů je opět především odlišná konstrukce, která má zásadní vliv na chování a energetickou efektivitu celého stroje. Navenek největší rozdíly pak panují v konstrukci kabin. Ty určují nejen to, kolik pracovního prostoru bude mít řidič, ale především jak dobře se bude daný stroj ovládat a jak produktivní bude jeho obsluha. Tím chci říci, že i konstrukce kabin, klimatizačních a ovládacích systémů má stejně zásadní vliv na efektivní provoz traktoru jako třeba účinnost a výkonnost motoru v kritických otáčkách. Ze všech těchto pohledů je jasné, že ačkoliv většina traktorů dnes zvládá podobný rozsah funkcí, to jak a jak snadno to zvládá, zásadně ovlivňují právě konstrukční specifika jednotlivých strojů. A ta mohou být a jsou v mnoha případech opravdu výrazná.*

Celý rozhovor vyjde v březnovém čísle časopisu Farmář.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down