S pásovými traktory se v zemědělství setkáváme desítky let. Využívány jsou z různých důvodů, především však kvůli přenosu výkonu na podložku a snížení měrného tlaku na půdu. Během času se zásadně změnil přístup ke konstrukci podvozku a pásů. Historie pásových trakčních prostředků se pojí především s klasickými ocelovými článkovými pásy, současnost pak s pryžovými pásy s šípovým dezénem různé geometrie.
Obecně platí, že se pásové provedení nabízí především pro tažné prostředky nejvyšších výkonových tříd. Na druhou stranu však pásové podvozky najdeme i u modelů určených pro sady a vinice. V takových případech se rovněž využívají kromě pryžových také ocelové pásy. Jednotliví výrobci přistupují k vývoji a výrobě pásových traktorů různým způsobem. Týká se to jak samostatných výrobních řad, tak modelů, které jsou k dispozici jak v kolovém, tak i pásovém provedení.
Různé typy podvozků
Pásové traktory se od těch kolových liší nejen konstrukcí a provedením podvozků, ale také různými koncepty mezi sebou navzájem. Na první pohled jsou jednotlivé modely rozdílné z hlediska počtu pásů, a to buď dvou, nebo čtyř. Další konstrukční skupinu tvoří stroje kombinující pásový a kolový podvozek. Výše uvedené konfigurace se týkají pásových traktorů dodávaných přímo z výrobního závodu. Do hry navíc vstupují různé přestavby, kdy jsou kola klasických kolových traktorů, ale také různých speciálních tahačů, nahrazována pásovými jednotkami.
Více v článku Ing. Filipa Javorka v dubnovém Farmáři.*