V současné době existují i v zemědělské technice sklony k hledání možných alternativních zdrojů pohonu, které by zajistily snížení emisí oxidu uhličitého. Byť je k dispozici několik různých druhů těchto pohonů, každý z nich má své přednosti a nedostatky. Nicméně s biopalivy a s k nim přizpůsobenými traktory již nyní je k dispozici funkční technologie.
Určitým druhům alternativních pohonů lze uznat snížení emisí oxidu uhličitého, nicméně při stejné velikosti a hmotnosti traktoru nedokážou zajistit shodnou úroveň výkonu. Buď se tedy nádrže či baterie výrazně zvětší, anebo pak bude doba práce traktoru s velkým zatížením tak krátká, že nelze hovořit o pro praxi zralém řešení.
Pohon na elektřinu se vyznačuje menšími rozměry, značnou flexibilitou a nízkou hmotností – pokud ovšem bereme v potaz samotný elektromotor. Baterie jsou zatím stále ještě příliš veliké, těžké a s nízkou kapacitou, aby dokázaly po delší dobu napájet těžce pracující traktor.
Mnohem slibnější jsou biopaliva. Pro praktické využití již jsou k dispozici. Dobrou alternativou je řepkový olej, jenž jako palivo dodá 93 procent energie, kterou dodává traktoru nafta. Dokonce je možné s řepkovým olejem jako palivem snížit úroveň emisí o 93 procent.
Ozimou řepku pěstuje velké množství zemědělských podniků. Lisovaný olej je tedy podnikům k dispozici a velké plochy řepky vlastní potřebu podniku pokryjí, přitom využití jako palivo nepředstavuje konkurenci využití řepky v potravinářském průmyslu.
Pro využití řepkového oleje či jiných biopaliv jsou ale zapotřebí provést úpravy na traktorech. Pohonný systém musí být upraven v oblastech startování za studena, výkonu motoru, úpravy spalin a mazání motoru. Uvedeným výzvám se postavil výrobce John Deere ve svém projektu Multi-Fuel-Traktor. Tento traktor z řady 6R může využívat jako palivo různé látky: naftu, bionaftu, chemicky nezměněný rostlinný olej P100 a hydratovaný rostlinný olej (HVO). Lze využívat i směsi jmenovaných druhů biopaliv. Díky senzorům systém sám pozná, jaké palivo je zrovna natankováno. Motor bude pracovat zcela bez omezení v oblasti svého výkonu, nevykazuje ani zvýšení spotřeby. Přitom bez problémů splňuje limity emisní normy Stupeň V.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!