Na trhu se setkáváme s velmi širokou nabídkou čtyřválcových kolový traktorů. Tyto stroje se uplatňují nejen při provádění klasických zemědělských činností, ale pracují také v lesních porostech, využívají se v komunální sféře, v sadech, vinicích a dalších trvalých kulturách.
Tyto trakční prostředky nabízí poměrně krátký rozvor, což je předurčuje k provádění různých kultivačních zásahů či k práci s čelními nakladači, při výživě a ochraně rostlin nebo operacích vyžadujících malý poloměr otáčení. Do skupiny čtyřválcových traktorů patří také speciální modely s různým typem řízení. Zástupci této kategorie ve vyšších výkonových řadách si v ničem nezadají se šestiválcovými traktory, v řadě případů se překrývají v nominálním a maximálním výkonu. Platí také, že řadu traktorů, které byly ještě před 10 až 15 lety v nabídce výrobců jako šestiválcové, postupně nahradily právě čtyřválcové modely. Umožnily to především moderní pohonné jednotky, které nabízí rozmanité výkonové možnosti.
Široké výkonové spektrum
Čtyřválcové pohonné jednotky nabízí velmi široké výkonové spektrum. S ohledem na neustále se zpřísňující emisní normy jde o přeplňované vznětové agregáty. Pohonné jednotky jsou doplněny různými systémy pro snižování emisí výfukových plynů. Zpravidla jsou to kombinace selektivní katalytické reakce a filtru pevných částic, nicméně některé modely pracují pouze s využitím filtru pevných částic, jiné využívají pouze systém pro vstřikování roztoku močoviny. Dané skutečnosti jsou závislé především na výkonu motoru a jeho celkové konstrukci. Podíváme-li se blíže na nabídku čtyřválcových modelů dostupných ve vyspělých zemích, v nichž platí nejpřísnější emisní limity, můžeme konstatovat, že základní výkonové řady mají obvykle objem 2200 až 3600 cm3, s rostoucím výkonem se zvětšuje objem na 4000 cm3, dále pak 4500 cm3 a výkonnější zástupci mají motory o zdvihovém objemu kolem 4900 cm3. Někteří výrobci používají i čtyřválcové agregáty se zdvihovým objemem přesahujícím hranici 6000 cm3, což je objem odpovídající některým šestiválcovým pohonným jednotkám. A naopak, kompaktní modely určené především pro komunální sféru jsou poháněny čtyřválcovými motory se zdvihovým objemem kolem 1500 cm3.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v lednovém Farmáři.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!