12.05.2022 | 08:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Následovník pro velké výkony

Samosběrací vozy jsou ve společnosti Bobrovská, a. s., nasazovány jak při sklizni senáže a sena, tak při sběru slámy. Po 27 letech služby byl nejstarší vůz nahrazen novým, výkonnějším, jiné značky, ale stejného původu.

Zemědělská společnost Bobrovská, a. s., sídlí nedaleko Nového Města na Moravě, v obci Bobrová v okrese Žďár nad Sázavou. Hospodaří na 635 ha zemědělské půdy, z nichž je 503 ha orné půdy a 132 ha trvalých travních porostů. Rostlinná výroba zajišťuje primárně krmivovou základnu pro živočišnou výrobu a dostatek hmoty pro bioplynovou stanici, na zbylé ploše podnik pěstuje tržní plodiny. V osevním postupu se střídá ozimá pšenice, jarní sladovnický ječmen, kukuřice na siláž a jetel. Živočišná výroba je zaměřena na chov českého strakatého skotu s uzavřeným obratem stáda a více než 700 kusy skotu všech kategorií. Produkci mléka zajišťuje 225 dojnic, druhou činností je výkrm 300 býků.

Výroba objemných krmiv

Sečení píce zajišťuje kombinace čelního a vzadu bočně neseného žacího stroje s celkovým záběrem 6 m. U senáže následuje shrnutí shrnovačem a sběr senážním vozem. Při sklizni sena je samozřejmě píce nejdříve obracena a pak shrnuta a sebrána. „Píci z první seče luk senážujeme do žlabů, z druhé a popřípadě třetí seče sušíme na seno, které ukládáme do velkokapacitního seníku. Celkem ročně vyrobíme kolem 2000 t senáží a 200 t sena,“ vysvětluje mechanizátor a agronom Ing. Rostislav Mazel a pokračuje: „Sklizeň pícnin u nás začíná první sečí kolem 15. května a končí třetí sečí na konci září. Posečenou píci sbírají tradičně dva senážní vozy, které využíváme i při sklizni slámy. Ta je ukládána do dvou stohů a dále se volně uskladňuje v hale. Nakonec jsou senážní vozy nasazeny také při sklizni silážní kukuřice“. Sezóna jim tedy začíná v květnu a končí na konci října.

V Bobrové sloužily dlouhá léta dva senážní vozy značky Mengele. Konkrétně tomu staršímu, modelu Super Rotant 745/2, je již 27 let, mladšímu s označením Rotobull 8000 „pouhých“ 17 let. To je na vytíženou dopravní techniku úctyhodný věk. I když patří tyto vozy mezi spolehlivé, desítky let služby se na nich již projevují. V roce 2020 se proto vedení společnosti rozhodlo koupit nový senážní vůz a nahradit jím starší z dvojice. „Vybírali jsme z vozů dvou značek a nakonec se rozhodli pro víceúčelový sběrací a řezací vůz Fendt Tigo 75 XR. Jeho velikost jsme přizpůsobili tehdy novému traktoru John Deere 7250R. Největším argumentem byl fakt, že je Fendt Tigo nástupcem vozů Mengele, s nimiž jsme dlouhá léta velmi spokojeni,“ popisuje proces výběru nové techniky mechanizátor.*

Celý článek vychází v 5. čísle Farmáře.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down