Samosběrací vozy jsou ve společnosti Bobrovská, a. s., nasazovány jak při sklizni senáže a sena, tak při sběru slámy. Po 27 letech služby byl nejstarší vůz nahrazen novým, výkonnějším, jiné značky, ale stejného původu.
Zemědělská společnost Bobrovská, a. s., sídlí nedaleko Nového Města na Moravě, v obci Bobrová v okrese Žďár nad Sázavou. Hospodaří na 635 ha zemědělské půdy, z nichž je 503 ha orné půdy a 132 ha trvalých travních porostů. Rostlinná výroba zajišťuje primárně krmivovou základnu pro živočišnou výrobu a dostatek hmoty pro bioplynovou stanici, na zbylé ploše podnik pěstuje tržní plodiny. V osevním postupu se střídá ozimá pšenice, jarní sladovnický ječmen, kukuřice na siláž a jetel. Živočišná výroba je zaměřena na chov českého strakatého skotu s uzavřeným obratem stáda a více než 700 kusy skotu všech kategorií. Produkci mléka zajišťuje 225 dojnic, druhou činností je výkrm 300 býků.
Výroba objemných krmiv
Sečení píce zajišťuje kombinace čelního a vzadu bočně neseného žacího stroje s celkovým záběrem 6 m. U senáže následuje shrnutí shrnovačem a sběr senážním vozem. Při sklizni sena je samozřejmě píce nejdříve obracena a pak shrnuta a sebrána. „Píci z první seče luk senážujeme do žlabů, z druhé a popřípadě třetí seče sušíme na seno, které ukládáme do velkokapacitního seníku. Celkem ročně vyrobíme kolem 2000 t senáží a 200 t sena,“ vysvětluje mechanizátor a agronom Ing. Rostislav Mazel a pokračuje: „Sklizeň pícnin u nás začíná první sečí kolem 15. května a končí třetí sečí na konci září. Posečenou píci sbírají tradičně dva senážní vozy, které využíváme i při sklizni slámy. Ta je ukládána do dvou stohů a dále se volně uskladňuje v hale. Nakonec jsou senážní vozy nasazeny také při sklizni silážní kukuřice“. Sezóna jim tedy začíná v květnu a končí na konci října.
V Bobrové sloužily dlouhá léta dva senážní vozy značky Mengele. Konkrétně tomu staršímu, modelu Super Rotant 745/2, je již 27 let, mladšímu s označením Rotobull 8000 „pouhých“ 17 let. To je na vytíženou dopravní techniku úctyhodný věk. I když patří tyto vozy mezi spolehlivé, desítky let služby se na nich již projevují. V roce 2020 se proto vedení společnosti rozhodlo koupit nový senážní vůz a nahradit jím starší z dvojice. „Vybírali jsme z vozů dvou značek a nakonec se rozhodli pro víceúčelový sběrací a řezací vůz Fendt Tigo 75 XR. Jeho velikost jsme přizpůsobili tehdy novému traktoru John Deere 7250R. Největším argumentem byl fakt, že je Fendt Tigo nástupcem vozů Mengele, s nimiž jsme dlouhá léta velmi spokojeni,“ popisuje proces výběru nové techniky mechanizátor.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!