Ve společnosti ZEA Rychnovsko a. s. aplikovala kejdu a digestát dlouhá léta jedna cisterna a jeden nákladní automobil. Z hlediska výkonu, kvality aplikace a pojezdů po poli to nebylo optimální řešení. Proto v loňském roce proběhlo výběrové řízení na novou cisternu, jehož vítězem se stala technika značky Kotte.
Společnost ZEA Rychnovsko a. s. hospodaří, jak název napovídá, v okolí Rychnova nad Kněžnou. Provoz společnosti je soustředěn do čtyř kmenových středisek – Dlouhé Vsi, Javornice, Lipovky a Rovně. V rostlinné výrobě obhospodařuje 2190 ha zemědělské půdy, z nichž je 1690 ha orné, 440 ha trvalých travních porostů, zbytek tvoří úhory a travní porosty na orné půdě. Živočišná výroba je zaměřena na chov skotu s produkcí mléka a chov prasat. Zemědělskou výrobu doplňuje výroba elektrické energie v bioplynové stanici (BPS) o elektrickém výkonu 840 kW a tepelném výkonu více než 800 kW. Do BPS směřuje kejda, hnůj, kukuřičná siláž, senáž a odpady ze živočišné výroby.
Náhrada nevyhovující techniky
Pro aplikaci kejdy a digestátu měla společnost dlouhá léta k dispozici cisternu o objemu 18 000 l s hadicovým aplikátorem, po níž je nutné kejdu či digestát zapravit do půdy další pracovní operací, a starší Tatru s rozstřikovací hubicí. A právě především Tatru bylo třeba nahradit novou a výkonnou technikou. „Tatra s hubicí není vhodná pro aplikaci na pole, jak z hlediska aplikace, tak ježdění po poli a zhutňování půdy. Můžeme ji lépe využít pro navážení k aplikační technice,“ vysvětluje agronom Ing. Jiří Dostál. Vedení společnosti tedy vybíralo výkonnou cisternu s botkovým aplikátorem, pro níž by starší cisterna a nákladní Tatra zajišťovaly navážení kejdy a digestátu. K tomu směřovalo i vybavení cisterny. „Základními požadavky na novou cisternu byl objem 18 000 l, vzduchem odpružená tandemová náprava, nasávací rameno, trychtýř pro nasávání do jiné aplikační techniky, výkonná vývěva a botkový aplikátor,“ doplňuje agronoma ředitel společnosti Ing. Petr Sedláček. Z provozních důvodů bylo třeba, aby byla cisterna vybavena jak ramenem, umožňujícím nasávání z dopravní techniky, tak také trychtýřem pro možnost plnění samojízdného aplikátoru pracujícího v rámci služeb.
Výběr se nakonec zúžil na cisterny tří značek. Požadavek na žárově zinkovanou nádrž jednu z nich následně ještě vyřadil, a tak zbyly jen dvě. „Jedna byla sice levnější, ale druhá nás zaujala kvalitou konstrukce, vybavením a dále velmi dobrými referencemi a kvalitním servisem s rychlým zajišťováním náhradních dílů,“ dodává Ing. Petr Sedláček. Vítězem výběrového řízení, v jehož závěru byla přizvána i obsluha cisterny, se vloni na jaře stala cisterna Kotte Garant.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!