Po dlouholeté možnosti zakoupit lis na válcové balíky s pevnou komorou přichází Pöttinger s novinkou v podobě lisu s variabilní komorou GA V6. Během sezóny 2004 jsme na polích mohli v běžném nasazení spatřit dva prototypy lisů Pöttinger GA V6. Jeden z nich pracuje poblíž mateřského závodu v Rakousku, kde jej také během Pöttingertagu spatřili jeho návštěvníci. Druhý je k vidění v ZD Skály Benešov severně od Brna.
Lis GA V6 je již od počátku konstruován ve dvou modifikacích, a to ekonomy a profi. Na moravských polích a loukách sklízí profi varianta stroje.
Lis je v tomto provedení osazen pětiřadým sběračem s čelním vkládacím válečkem o šíři 2,2 m s centrálním uložením pro příčné kopírování a postranními kopírovacími koly. Třířadý vkládací rotor je uspořádán do šnekovice. Dále je vybaven 25 řezacími noži s dvojitým nezávislým jištěním jako u senážních vozů, které tvoří řezanku o teoretické délce 4,8 cm a do záběru jsou zařazovány hydraulicky. Počet nožů lze dle potřeby zredukovat.
Balík je formován za pomoci jednoho hlavního válce na dně komory a dvou pomocných válečků nad vkládacím rotorem a dále díky pěti nekonečným pásům. Komora je široká 1,2 m a průměr balíku lze nastavit od 0,6 do 1,6 m. Napínání pásů probíhá hydraulicky.
Stroj je vybaven automatickým mazáním řetězů a centrálním mazáním ložisek, jemnému odložení balíku na pozemek napomáhá tlumící rampa. Balíky jsou vázány do sítě i do provázku (na přání) se zásobou náhradní sítě. Síť může mít šíři 120 cm nebo 131 cm, kdy částečně překrývá hrany balíku a umožňuje snazší zabalení do fólie. Náprava je osazena širokými pneumatikami se vzduchovými brzdami.
Ovládání stroje probíhá z kabiny traktoru díky grafickému ovládacímu panelu se symboly. Na displeji se zobrazují veškerá provozní nebo chybová hlášení včetně počtu vytvořených balíků.
Testování v provozu
ZD Skály jsou tradičním uživatelem techniky Pöttinger a v minulosti projevili zájem o koupi lisu na válcové balíky. Zároveň se jedná o podnik, který plně využije stroj k lisování sena, senáže i slámy za všech, tzn. běžných provozních podmínek, z čehož plyne důkladné otestování a prověření stroje. Ten prověří i rozmanité půdní, plodinové a terénní podmínky podniku. To bylo důvodem, proč se jeden z prototypů stoje testuje právě v tomto podniku.
Družstvo hospodaří na 1500 ha zemědělské půdy v průměrné nadmořské výšce 700 m. Letošní rok trvalý travní porost tvořil 550 ha s vizí dalšího zatravňování. Na orné půdě podnik pěstuje řepku, jarní ječmen, žito, kukuřici a také 45 ha lnu. Živočišnou výrobu tvoří 700 kusů skotu, z toho 200 dojnic a 120 krav charolais bez tržní produkce mléka. Vzhledem k zatravňování dojde také k navýšení počtu skotu.
Pro současný stav skotu musí podnik naplnit senážní žlaby – za pomoci senážního vozu Europrofi 3 L, který však vzhledem k množství sklízené píce již nedostačuje a podnik uvažuje o pořízení druhého. Dále potřebuje kolem 6000 balíků – senáže, slámy, ale i sena. Vše nyní lisuje nový stroj, který měl ke dni naší návštěvy za sebou zavázání necelých 3000 balíků a to jej ještě čekaly třetí seče píce. S ohledem na termín dodání však lis nestihl první seče píce.
Při lisování senáží stroj v místním podniku tvoří balíky o průměru 120 cm (o průměrné hmotnosti 600 – 700 kg), sláma je lisována do balíků o průměru 150 cm (o hmotnosti kolem 400 kg). Oproti dříve používaným lisům dosahuje nový stroj podstatně vyšší slisovanosti materiálu. Díky tomu došlo zároveň k zvýšení produktivity práce. To předseda dokládá čísly, z nichž lze usoudit, že letos sklízí o 40 % balíků méně.
Lis během roku pohání dva traktory – ve slámě stroj o výkonu 115 k a při sklizni senáže traktor s výkonem 165 k. Důvodem jsou především svažité pozemky.
Část balíků slámy a balíky sena jsou skladována pod střechou, zbytek slámy ve stohu balíků a senáž je až v místě uložení balena do fólie, a to baličkou Rollprofi G 800 SA. Jak řekl předseda Ing. Václav Pliska, ověřili si výhodnost takovéhoto skladování píce, která se v celku předkládá masnému skotu.
Svoz balíků a jejich další transport po podniku je zajištěn prostřednictvím traktorového návěsu s hydraulickou rukou od českého výrobce Hoštická, a. s. Z důvodu velkých přepravních vzdáleností je to prozatím nejslabší článek linky, kdy družstvo uvažuje o zajištění transportu ve špičce prostřednictvím služeb – automobilů s lesní nástavbou.
S prací lisu jsou v ZD dosud spokojeni a v době naší návštěvy již uvažovali o jeho odkoupení do svého vlastnictví. To potvrdil také agronom podniku Jaromír Žáček, který zdůraznil, že v porovnání z dříve používanými lisy tento nový předčil očekávání a dobře pracuje i v těžkých kamenitých podmínkách. Osvětlil nám také důvod pořízení lisu na válcové balíky při tak rozsáhlé živočišné výrobě. Tím bylo využití další původní vybavení linky, které je určeno na válcové balíky.