21.05.2022 | 06:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Originál zvaný delta podvozek

Americký Caterpillar je vyhlášený mimo jiné též svými buldozery. Výkon motoru je na pásy přenášen nahoře umístěným hnacím kolem v tzv. Delta podvozku, originálním řešení firmy Caterpillar.  

Zvýšené turasové hnací kolo, usazené nad rámy pojezdových vozíků, táhne pás svými zuby po dráze nerovnostranného trojúhelníku s ostrými úhly s přesně spočítanou délkou stran. Díky tomu dochází k perfektnímu rozložení sil na podvozek, a dále má výše uložené hnací kolo výhodu v tom, že v kontaktu s půdou je větší plocha pásů. Rovněž i rázy a vibrace jsou účinněji pohlcovány. Sice se o něco zvýší výška stroje, ale těžiště je díky dobře rozloženým komponentům pohonu v optimální poloze. Buldozer si tak zachovává příčnou stabilitu a může bez omezení pracovat i v silně svažitém terénu.

Je potvrzeno, že se zavedením Delta podvozku se zvýšeným hnacím kolem do produkce buldozerů Caterpillar v sedmdesátých letech minulého století se zvýšil komfort pro strojníky. Zároveň se vynikající trakční schopnosti postaraly o to, že se tyto stroje staly legendárními – co se týká jejich výkonu při hrnutí materiálu na stavbách i rozrývání tvrdého podloží. To nakonec potvrdil i nástupce prvního modelu Caterpillar D10, model D11T. Buldozer dokázal před svou speciálně tvarovanou radlicí hrnout až dvanáct kubíků zeminy.  Velké buldozery také zvládaly bez nejmenších problémů rozrývat i skalnatý terén. Jejich rozrývací trn prostě projel skálou jak nůž máslem!

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down