Snížení emisí skleníkových plynů zůstává hlavní prioritou i v sektoru mimo silničních vozidel. Jaká řešení nabídne veletrh Systems & Components 2025, který se koná v rámci výstavy Agritechnica v německém Hannoveru?
Přestože se v posledních letech stále častěji hovoří o alternativních pohonech, naftové motory zůstávají hlavním tahounem – v současnosti pohánějí více než 80 % mobilních pracovních strojů mimo silniční provoz. Jejich obliba přetrvává díky rozvinuté infrastruktuře, nízkým provozním nákladům, rychlému tankování a odolnosti. Výrobci však neusínají na vavřínech – optimalizují spalování, zavádějí technologie spalování chudé směsi a vylepšují systémy následného zpracování výfukových plynů, aby snížili emise a spotřebu.
Systems & Components 2025 představí řešení kombinující tradiční a alternativní přístupy – například platformy motorů připravené spalovat vodík, e-paliva či zemní plyn. Vystavovatelé, jako například Liebherr, nabídnou technologické novinky jako hydraulické vzduchové boostery, které zvyšují odezvu motoru i při chudé směsi nebo provozu na vodík.
Hlavní pozornost se však soustředí na klimaticky neutrální hnací soustavy. Vodíkové spalovací motory si získávají pozornost díky možnosti rychlého nasazení za využití stávající infrastruktury. Mezitím se rozvíjejí také vícepalivové a duální motory, které umožňují přechod na nízkoemisní provoz bez nutnosti zásadních změn ve strojním parku.
A co existující technika? I ta má šanci. Například HVO (hydrogenovaná rostlinná nafta) nebo etanol mohou snížit emise CO₂ až o 90 %. Společnosti jako Bosch pracují na komponentech, které umožní flexibilní využívání různých alternativních paliv bez kompromisů.
Systems & Components 2025, konaný od 9. do 15. listopadu v Hannoveru, tak potvrdí, že budoucnost mobility v terénu není jen o elektromobilech – ale především o flexibilitě, inovacích a odpovědném přístupu k životnímu prostředí.