Nedílnou součástí konstrukce všech typů trakčních prostředků jsou různé druhy podvozků a s nimi souvisejících pneumatik. Do kategorie pneumatik můžeme rovněž řadit různé typy pásů, neboť již několik desetiletí nejsou složeny pouze z ocelových článků, ale reprezentují je pryžové pásy vyztužené technickými vlákny, většinou s šípovým dezénem.
Hlavní roli hraje u podvozkových skupin a odpovídajících pneumatik či pásů přenos výkonu na podložku. S tím, jak se zvyšuje nominální a maximální výkon pohonných jednotek, zvětšují se odpovídajícím způsobem rozměry kol, především jejich průměr. Naopak šířka kol a pásů odpovídá jak požadavkům na rozložení hmotnosti a snížení měrného tlaku, tak druhu agrotechnického opatření, které provádíme. Kromě standardních pneumatik se používají jak nízkotlaké varianty, tak pneumatiky kultivační. Vybrané modely trakčních prostředků jsou osazeny kombinací pásových jednotek a klasické přední nápravy opatřené koly.
Kategorie tažných prostředků
Tažné prostředky rozdělujeme do různých tříd, přičemž jejich nabídka je opravdu značná. Pomineme-li zástupce malé komunální a zahradní techniky, výkon klasických kolových traktorů bývá zpravidla 29,4 až 382,4 kW (40 až 520 k). K těmto modelům přistupují těžké polní tahače s kolovým a pásovým podvozkem, jejichž maximální výkon dosahuje hranice 514,7 kW (700 k).
Různé druhy pneumatik
Pneumatiky se neliší pouze rozměry, ale také dezénem a příslušenstvím nejen vlastního obutí, ale také disků či nosných částí podvozků. Za standard považujeme pneumatiky se šípovým dezénem. Kromě standardních variant pro zemědělství se nejen v našich podmínkách využívají zejména lesní verze. Ty mají specifickou geometrii dezénu a zesílenou konstrukci.
Speciální druhy obutí
Speciální obutí se využívá jak u klasických kolových traktorů, tak také u různých nosičů nářadí. Jde především o pneumatiky s dezénem pro komunální sektor, určené k jízdě na asfaltových nebo travnatých plochách. Naopak pro polní práce slouží zejména dvoumontáže pneumatik, které se nabízí také pro různá kultivační kola. Ta jsou uzpůsobena tak, aby mezi nimi mohly procházet řádky plodin, které právě ošetřujeme, buď chemicky, nebo mechanicky. Obdobně jako můžeme volit různé šířky kol, můžeme volit různé šířky pásů, což platí též pro specifické varianty.
Kromě pásových podvozků, které mají za úkol rozložit celkovou hmotnost trakčního prostředku na co největší plochu, existují také varianty určené pro práci v řádkových kulturách. Půjde především o zajištění kultivačních zásahů spojených s kypřením a zapravením minerálních hnojiv.
Celý článek Ing. Filipa Javorka najdete v 3. čísle Farmáře.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!