
Předvádění pluhů na Dni Zemědělce započalo pohledem do historie, kdy první brázdu vyoral jednoradličný pluh tažený koňskou silou v původním významu slova. Po něm se divákům předvedl motorový pluh Excelsior s rokem výroby 1926.
Excelsior ve své době přinášel významný pokrok ve zvýšení produktivity práce. Jeho parametry nejsou špatné ani dnes, když za hodinu zvládne zorat necelý hektar při spotřebě okolo 22 l benzinu (vztaženo na hloubku orby 20 cm). A to při výkonu motoru pouze 40 k a pokud by motor běžel na petrolej tak jenom 35 k. Po ukázkách Excelsioru se už rozjely traktorové soupravy s pluhy, které jsou vyráběny aktuálně.
Komentář k nim poskytli jejich prodejci, snažící se upozornit na technické zajímavosti, které jejich produkty odlišují od konkurence a též prof. František Bauer. Ten návštěvníkům poskytl cenné postřehy a praktické rady, které s orbou souvisejí. Přece jen pluh je z hlediska seřízení náročným strojem a různé detaily (v praxi často opomíjené) mívají enormní vliv na kvalitu orby i spotřebu paliva tažného prostředku.
František Bauer tak neopomněl zmínit známou poučku spočívající v přenosu části hmotnosti pluhu na kola zadní nápravy traktoru, což způsobí snížení prokluzu a tím i spotřeby paliva. U nesených pluhů se to děje úpravou délky táhla třetího bodu a jeho správným umístěním do stojánku pluhu, polonesené pluhy mohou mít takzvaný trakční válec. Pro omezení prokluzu slouží i systém EHR, který je též důležité správně nastavit, aby tato regulace měla adekvátní efekt a zároveň neměla vliv na kvalitu orby.

Důležité je i správné seřízení tahové linie pluhu což se pozná tak, že traktor udržuje přímý směr bez korekcí pomocí volantu a jeho přední kola nemají tendenci vyskočit z brázdy. Velmi zajímavé je i to, že vhodným seřízením lze přenést velkou část z hmotnosti pluhu na záhonové kolo traktoru (čím má pluh více orebních těles tím snadněji) a tak odlehčit kolo jedoucí v brázdě a způsobující utužení podorničí. A tak by se dalo v seřízení pluhu pokračovat dále.
