Již obehraným úvodem článků je konstatování, že výkonové i výkonnostní parametry moderních traktorů se stále zvyšují. Ale jak jinak začít popis traktoru John Deere 9RX 830, „drobečka“, jehož maximální výkon je na hodnotě 913 k. Prostě jen konstatováním, že John Deere posunul výkonové parametry zase o kus výše.
Nabízí se otázka, zda má traktor s výkonem přes 900 k pro evropské podmínky smysluplné využití, zejména v současné době, kdy je tlak na snižování výměry obhospodařovaných půdních celků. To využití je jistě omezené, na druhou stranu fakt, že v minulém roce se na náš trh podařilo umístit čtrnáct traktorů 9RX (539 až 691 k), ukazuje, že zájem o tyto stroje u nás je, a protože rozšíření modelové řady zahrnuje krom vlajkového modelu 9RX 830 též modely 9RX 710 (781 k) a 9RX 770 (847 k), může zákazník zvolit i některý z těchto dvou traktorů. Budou sice o něco dražší než původní tři modely z řady 9RX, ovšem cenové navýšení přinese uživateli několik pozitiv.
SCR či filtr částic netřeba
Jedním z pozitiv nových modelů 9RX může být použití motorů John Deere v osmnáctilitrovém provedení a bez emisního příslušenství v podobě systému SCR a filtru částic. Motory si vystačí jen s recirkulací výfukových plynů, a pokud se ptáte jak je to možné, tak díky limitu 560 kW (761 k). Pokud jej motor překračuje, vztahují se na něj mnohem mírnější emisní limity. Dalším pozitivem může být použití převodovky e21 (2 až 40 km/h), která má vyšší počet převodových stupňů (21/8), a plynulejší je i jejich řazení (e21 konstrukčně vychází ze známé převodovky e23). A třetím plusem může být zcela jiný podvozek s delším rozvorem a lepšími tahovými vlastnosti. Jiné jsou pásové jednotky s větším hnacím kolem (průměr 120 cm), které má opásání 110° a ve stabilním záběru je sedm zubů pásu. Při použití 30“pásů zůstává celková šířka traktoru do 3 m. Takže jistou logiku by pořízení takového traktoru mělo, a pokud to bude třeba model 710, bude jeho motor mnohem méně namáhán než u modelu 830, a to by se mělo pozitivně projevit na životnosti.
Než vyrazil domů
John Deere 9RX 830 se po tři dny představil u Opatovic nad Labem, kam den předtím přicestoval z Polska, a před ním jezdil ještě v Německu. Pouze tyto tři země zvolil výrobce pro jeho evropské ukázky a po skončení předvádění zamířil zpátky domů, tedy do USA.
Předvádění se setkalo s velkým zájmem návštěvníků, přece jen takovýto traktor na poli jen tak neuvidíte. Vypadá opravdu impozantně, monstrózně působí zejména mohutný kryt jeho motorového prostoru. Když se odklopí ukážou se rozměrné chladiče, za nimiž je hydrostaticky poháněný ventilátor s možností reverzního chodu pro vyfoukání nečistot. V zadní části traktoru jsou zase dobře vidět hydrogenerátory. Jsou uloženy na jedné hřídeli. Samostatný je učen pro pohon ventilátoru, další pro převodovku brzdy a řízení a třetí (s průtokem 212 l/min) je využíván hydraulickým systémem, tedy pro vnější okruhy. Tříbodový závěs se totiž k tomuto traktoru dodat nedá už jen proto, že by do něj nebylo možné nic vhodného zavěsit. Předváděný traktor měl hydrogenerátory dva a mohou být i tři a pak je celkový průtok 636 l/min (3 x 212 l). U traktorů v USA může mít tento triplet opodstatnění, pokud jsou agregovány s velkozáběrovými secími stroji, u nichž je potřeba pohánět mohutné ventilátory pro distribuci osiva k secím botkám. Je zajímavé, že výbavou na přání může být vývodový hřídel. Při rychlostech pod 0,5km/h má přenášený výkon snížen na 335 k.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!