Rotorové mlátičky zastupují především techniku středních a vyšších výkonových řad. Jde zejména o zástupce osazené šestiválcovými pohonnými jednotkami o výkonu nad 257 až 294 kW (350 až 400 k). Na opačné straně spektra stojí modely osazené také šestiválcovými agregáty, ovšem s výkonem 404 až 515 kW (550 až 700 k). Zástupci nejvyšších řad pak svým maximálním výkonem atakují hranici 588 kW (800 k).
Jak základní modely, tak modely nejvyšších tříd se vyznačují ryze axiální nebo hybridní technologií výmlatu. Rovněž platí, že výrobci dodávají axiální i hybridní modely jak s jedním, tak dvěma rotory. Počet rotorů do jisté míry souvisí s celkovou výkonností mlátiček. Z pohledu podvozku se základní technika nabízí především s kolovým podvozkem, s rostoucím výkonem můžeme volit mezi kolovým a polopásovým podvozkem. Modely nejvyšších řad se zpravidla dodávají v polopásovém provedení, v některých případech i s ryze kolovým podvozkem. Vhodným doplněním podvozku je pohon zadní nápravy.
Axiální sklízecí mlátičky nemají klasické tangenciální mláticí ústrojí, veškerou práci zajišťují podélně uložené mláticí rotory. Pro typickou podélně uloženou osu rotace o nich hovoříme jako o axiálních mlátičkách. Rotory jsou rozčleněny obvykle do třech částí, případně vzadu doplněných krátkým nástavcem. První sekce, označovaná jako vkládací, je zpravidla tvořena kuželem opatřeným lopatkami a slouží k postupnému plnění mláticího rotoru. Někteří výrobci montují před axiální buben ještě příčný rotor, který dopravuje materiál z komory šikmého dopravníku právě do prostoru vkládací sekce. Tento rotor se liší s ohledem na počet mláticích rotorů. Následuje mláticí část rotoru, která zajišťuje vlastní výmlat, a to ve spolupráci s mláticími koši. V nabídce jsou různé koše s ohledem na sklízené plodiny. Na mláticí sekci navazuje separační část, která odděluje zbytky tržní části plodin od slámy a dalších příměsí.
Hybridní mlátičky kombinují klasické tangenciální mláticí ústrojí a rotační vytřásadla různé konstrukce. V zavilosti na výrobci a modelu se liší geometrií a provedením vkládací sekce a separačních prvků rozmístěných v celé separační šíři rotorů. Vytřásadla jsou jedno- nebo dvourotorová, přičemž koncepce se dvěma rotory převažuje.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v červnovém Farmáři.*