Návěsy s výtlačným štítem se v našich podmínkách prosazují zejména v posledních třiceti letech. Zatímco v minulosti se jejich vývojem a výrobou zabýval velmi omezený počet výrobců, v současnosti nabízí takové návěsy snad všichni renomovaní dodavatelé dopravní techniky. Návěsy s výtlačným čelem se agregují jak s kolovými traktory, tak s tahači sedlových návěsů. Obě skupiny disponují podvozkem určeným pro zemědělský, případně kombinovaný provoz.
V nabídce jsou především dvou- a tříosé modely, nicméně existují i návěsy s jiným počtem náprav. Kromě samotných návěsů se rovněž dodávají různé nástavby s výtlačným čelem, a to jak pro podvozky nákladních automobilů, tak pro výměnné systémy nástaveb. Většina návěsů je určena pro přepravu různých, nejen zemědělských materiálů, vybrané modely se dodávají s výměnnými zadními pracovními čely.
Bohatá nabídka podvozků
Většina návěsů je v základní konfiguraci vybavena dvounápravovým podvozkem, odpruženým listovými pery. Jde především o konfigurace dodávané pro provozy s převážně vnitropodnikovým využitím. Velmi oblíbené jsou hydropneumatické podvozky. Jde o techniku s listovými pery, která jsou doplněna hydraulickými válci a akumulátory tlaku. Díky tomuto systému lze nastavit tuhost odpružení, měnit světlou výšku a nastavení podvozku. To ovlivňuje chování návěsu a soupravy při průjezdu zatáček nebo jízdě na svazích. Do třetice pak existují návěsy s pneumatickým odpružením, které slouží zejména v silničním provozu, nicméně často se uplatňují i v zemědělství. Tato konstrukce opět umožňuje změnu světlé výšky. Podvozky se dále nabízí s řízením náprav, dvouosé provedení disponuje řízením zadních kol, tříosé provedení umožňuje řízení kol první a poslední nápravy.
Konstrukce nástavby
Typickými prvky nástavby jsou přední výtlačný štít a zadní čelo. Štít je součástí systému posuvu, který zahrnuje soustavu hydraulických válců, které jsou součástí uceleného mechanismu pro posuv a vedení štítu. Přední čelo se nabízí jako celistvé nebo s horní sklopnou částí – prosekávací klapkou, která může být ovládána mechanicky nebo hydraulicky. Zadní čelo je standardně hydraulicky ovládané a zpravidla je označujeme jako velkoobjemové, protože jeho konstrukce zvyšuje celkový ložný objem. Ve spodní části může být opatřeno až trojicí otvorů pro sypké materiály. Někteří výrobci nabízí jako alternativu základní čelo doplněné vodorovnými rozdružovacími a dávkovacími válci, které využijeme především při sklizni senáže a siláže. Součástí nabídky je i výměnné zadní čelo, které nahrazuje rozmetací ústrojí. Je tvořeno dvojicí svislých frézovacích a rozmetacích válců. Rozmetací ústrojí doplňuje hydraulicky polohovatelná mezistěna a zadní hydraulicky otevíratelná kapotáž. Mezi oblíbené adaptéry patří šneky pro překládání zrnin, existují také provedení pro objemné materiály. Mezi speciální zadní čela patří modely pro překládání brambor, cukrové řepy nebo objemných krmiv.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v březnovém Farmáři.
Standardem je zadní hydraulicky otevíratelné čeloZadní čelo lze nahradit rozmetacím ústrojím Pro tahače sedlových návěsů se nabízí řada modelů
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!