Od roku 2022 jsou ve výrobním sortimentu firmy Fliegl též kombinované senážní vozy, které původně vyráběla společnost Claas a nyní je vyrábí dceřiná firma Fliegl Grünlandtechnik. Jsou určeny jak pro sběr a řezání senáže, tak pro odvoz řezanky, nebo dřevní štěpky a díky použití podlahových dopravníků s reverzací lze vozy Cargos využít i pro dopravu hranolových balíků sena a slámy.
Kombinované vozy Cargos jsou vyráběny ve dvou modelových řadách (KLW 8000 a 9000) a vyznačují se řadou zajímavých konstrukčních řešení. Ta hlavní se pokusíme popsat v tomto článku.
Pět modelů
Modelová řada KLW 8000 čítá tři provedení (8300, 8400, 8500) s tandemovým podvozkem (model 8500 může mít i tridem) a objemem ložné plochy 30, 38 a 41,5 m3, což při středním stlačení hmoty představuje 60, 76 a 83 m3. Řada 9000 nabízí dva modely (9500 a 9600), přičemž ten první může mít jak dvou, tak třínápravový podvozek a ten druhý je vždy na tridemu. Objemy ložné plochy těchto vozů dosahují 44 a 50 m3, při stlačení je to 88 a 100 m3 hmoty, která byla sebrána z řádku.
Možnosti řízení náprav
Podvozky senážních vozů Cargos KLW jsou modulární konstrukce se šroubovanými výztužnými profily. Odpružení je řešeno parabolickými pružinami, nebo hydraulickým vyrovnáváním, kdy hydraulický válec více zatíženého kola vytlačuje olej k válci kola zatíženého méně a tím jsou pneumatiky stále v dobém kontaktu s podložkou.
Samozřejmostí senážních vozů je hydraulicky ovládaná oj, která může být doplněna systémem mechanického nuceného řízení. U tandemového podvozku se řídí jen zadní náprava u tridemu přední i zadní, a protože každá musí mít v zatáčce jiný úhel natočení kol, jsou třeba i dva snímací válce na oji. Možné je i plně elektronické řízení, kdy přídavné hydraulické válce nahrazuje elektrický snímač na oji a v kombinaci s ISOBUS řízením lze volit různé možnosti řízení pojezdových kol. Elektronické řízení umožňuje natáčet nápravy automaticky i manuálně, řidič je upozorněn pokud se při manévrování dostane traktor do příliš těsného kontaktu vůči tažné oji, úhel natočení kol se mění samočinně v závislosti na pojezdové rychlosti a dokonce lze využít i krabí chod.
Oboustranné nože
Sběr hmoty zajišťuje neřízený sběrač s hydrostatickým pohonem a pracovní šířkou 2, nebo 2,35 m. Sběrač může být doplněn hydraulickým odlehčením a přídavným kopírovacím kolem a podává hmotu do řezacího rotoru. Ten využívá šroubovaných segmentů, má průměr 860 mm a je vyráběn ve dvou provedeních, EasyCut a MaxiCut. Základní provedení je osazeno 40 noži a dosahuje teoretické délky řezanky 38 mm, verze MaxiCut má nožů 63 a pokud jím procházejí stébla ve správné poloze (napříč směru jízdy) umožňuje řezanku o délce 24 mm.
U obou typů řezacího ústrojí jsou použity oboustranné nože o tloušťce 5 mm. Po opotřebení z jedné strany se tedy nejprve otočí a až poté je nutné jejich broušení. A to zvyšuje efektivitu práce. Pro výměnu nožů se jejich nosník hydraulicky sklápí vzad, pro servisní práce se sklápí zcela dolů a tak se získá i přístup k rotoru.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 3/2025.
Kombinované vozy Cargos jsou vyráběny ve dvou modelových řadách (KLW 8000 a 9000) a vyznačují se řadou zajímavých konstrukčních řešení
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!