Od roku 2022 jsou ve výrobním sortimentu firmy Fliegl též kombinované senážní vozy, které původně vyráběla společnost Claas a nyní je vyrábí dceřiná firma Fliegl Grünlandtechnik. Jsou určeny jak pro sběr a řezání senáže, tak pro odvoz řezanky, nebo dřevní štěpky a díky použití podlahových dopravníků s reverzací lze vozy Cargos využít i pro dopravu hranolových balíků sena a slámy.
Kombinované vozy Cargos jsou vyráběny ve dvou modelových řadách (KLW 8000 a 9000) a vyznačují se řadou zajímavých konstrukčních řešení. Ta hlavní se pokusíme popsat v tomto článku.
Modelová řada KLW 8000 čítá tři provedení (8300, 8400, 8500) s tandemovým podvozkem (model 8500 může mít i tridem) a objemem ložné plochy 30, 38 a 41,5 m3, což při středním stlačení hmoty představuje 60, 76 a 83 m3. Řada 9000 nabízí dva modely (9500 a 9600), přičemž ten první může mít jak dvou-, tak třínápravový podvozek a ten druhý je vždy na tridemu. Objemy ložné plochy těchto vozů dosahují 44 a 50 m3, při stlačení je to 88 a 100 m3 hmoty, která byla sebrána z řádku.
Podvozky senážních vozů Cargos KLW jsou modulární konstrukce se šroubovanými výztužnými profily. Odpružení je řešeno parabolickými pružinami, nebo hydraulickým vyrovnáváním, kdy hydraulický válec více zatíženého kola vytlačuje olej k válci kola zatíženého méně a tím jsou pneumatiky stále v dobém kontaktu s podložkou.
Samozřejmostí senážních vozů je hydraulicky ovládaná oj, která může být doplněna systémem mechanického nuceného řízení. U tandemového podvozku se řídí jen zadní náprava u tridemu přední i zadní, a protože každá musí mít v zatáčce jiný úhel natočení kol, jsou třeba i dva snímací válce na oji. Možné je i plně elektronické řízení, kdy přídavné hydraulické válce nahrazuje elektrický snímač na oji a v kombinaci s ISOBUS řízením lze volit různé možnosti řízení pojezdových kol. Elektronické řízení umožňuje natáčet nápravy automaticky i manuálně, řidič je upozorněn, pokud se při manévrování dostane traktor do příliš těsného kontaktu vůči tažné oji, úhel natočení kol se mění samočinně v závislosti na pojezdové rychlosti, a dokonce lze využít i krabí chod.
Sběr hmoty zajišťuje neřízený sběrač s hydrostatickým pohonem a pracovní šířkou 2, nebo 2,35 m. Sběrač může být doplněn hydraulickým odlehčením a přídavným kopírovacím kolem a podává hmotu do řezacího rotoru. Ten využívá šroubovaných segmentů, má průměr 860 mm a je vyráběn ve dvou provedeních, EasyCut a MaxiCut. Základní provedení je osazeno 40 noži a dosahuje teoretické délky řezanky 38 mm, verze MaxiCut má nožů 63, a pokud jím procházejí stébla ve správné poloze (napříč směru jízdy), umožňuje řezanku o délce 24 mm.
U obou typů řezacího ústrojí jsou použity oboustranné nože o tloušťce 5 mm. Po opotřebení z jedné strany se tedy nejprve otočí a až poté je nutné jejich broušení. A to zvyšuje efektivitu práce. Pro výměnu nožů se jejich nosník hydraulicky sklápí vzad, pro servisní práce se sklápí zcela dolů, a tak se získá i přístup k rotoru.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 3/2025.*