Strategie Zelené dohody pro Evropu (European Green Deal) kombinuje různé cíle. Mezi ty hlavní můžeme řadit snížení používání přípravků na ochranu plodin, snížení emisí CO2 a zvýšení počtu ekologických podniků. V kontextu s dosažením těchto cílů navrhli vývojáři firmy Fendt soupravu, která by je mohla naplňovat.
Jedná se o kombinaci elektricky poháněného traktoru Fendt e100 Vario s prodlouženým dojezdem (využívá Li-Ion akumulátorů v kombinaci s palivovým článkem jako dalším zdrojem elektrické energie) a nářadí v podobě elektricky poháněné aktivní plečky.
Elektrické propojení traktoru a plečky bylo zkonstruováno společně s firmou Lauwen Agro Engineering a palivový článek jako „prodlužovač dojezdu“ neboli Extender byl vytvořen ve spolupráci mezi společnostmi Agco Power a BlueWorld. Celkový koncept je samozřejmě připraven i pro budoucí autonomní provoz.
Jak pomoci akumulátorům
Prostorové i hmotnostní nároky baterií přinášejí významná omezení při vývoji zemědělských strojů. Při náhradě spalovacího motoru elektropohonem, zachování jeho hmotnosti, rozměrů a rozumné ceny je nutné použít baterie s omezenou kapacitou, a to omezuje dobu provozu traktoru. Například nově vyvinutý traktor Fendt e100 Vario dosahuje na jedno nabití provozní doby asi 4 - 6 hodin a to i při agregaci s energeticky nenáročným strojem - jednorotorovým shrnovačem. Pro prodloužení pracovní doby traktoru je proto využito dalšího zdroje energie – palivového článku.
Hlavní hnací ústrojí traktoru Fendt e100 Vario se skládá z akumulátoru s elektromotorem a plynulé převodovky. Stroj má tři různé provozní režimy – Eco Mode s výkonem 50 kW, Dynamic Mode s trvalým výkonem 55 kW a Dynamic Mode + s krátkodobým špičkovým výkonem až 66 kW (90 k). Funkce Stop & Start nebo nožní tlačítko pro zvýšenou rekuperaci, využívají energii poměrně efektivně, ale stále je provozní doba velmi krátká ve srovnání s tou, již nabízí spalovací motor.
Dvojnásobek provozní doby
Palivový článek s kapacitou asi 100 kWh dobu práce zdvojnásobí a to znamená, že traktor může jet s nářadím, které není energeticky příliš náročné (jako je například elektricky poháněná plečka) celý pracovní den, aniž by bylo nutné práci přerušit a nabít akumulátory.
Palivový článek přitom nefunguje tak, že by potřeboval čistý vodík, ale pohonnou látkou je metanol, který se doplňuje do malé nádrže. Elektrická energie je tedy získávána z metanolu za vzniku vody, CO2 a malého množství odpadního tepla. Protože odpadním produktem reakce je též CO2 tak pouze kombinace palivového článku a zeleného metanolu přispívá ke snižování emisí tohoto skleníkového plynu. Na druhou stranu, vyrobit metanol z rostlinné produkce to není žádný problém.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2024.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!