Značka Deutz-Fahr patří do uskupení Same Deutz-Fahr Group, které tvoří značky Same, Deutz-Fahr, Lamborghini a Hürlimann. Společnost měla v roce 2007 obrat 1101 milionů eur, z toho čistý zisk byl téměř 96 milionů eur. Naprosto dominantní podíl na obratu má prodej traktorů s 80,84 procenta. Traktory se vyrábějí v německém Lauingenu, v Itálii, v Indii a v budoucnu se chystá výroba v Číně. Společnost v současné době buduje nové školicí středisko v Lauingenu, jehož součástí bude i testovací dráha.
Firma Deutz-Fahr využila podzimní výstavy EIMA, která se konala v italské Bologni, k představení svých výrobků včetně novinek pro příští rok. Návštěvníci výstavy tak na ploše věnované technice Deutz-Fahr shlédli novinky mezi traktory, nakladači, sklízecími mlátičkami a kombajny na vinnou révu.
Traktory Nová konstrukční řada Deutz-Fahr Agrofarm bude mít v roce 2009 nejen nový design, ale bude vybavena novými motory Deutz TIER III a bude rozšířena o nový model Agrofarm 430. Tento model, kterým zaplnil výrobce mezeru ve výkonové třídě mezi 100 až 110 k se může pochlubit inovovanými detaily ve výbavě (1).
Nová je také převodovka Agrofarmu 430, jak v základní verzi s plazivými rychlostmi a s mechanickou reverzací, tak i ve verzi s řazením pod zatížením, Overspeed a hydraulickou reverzací Sense Clutch. Převodovka umožňuje maximální rychlost 40 km/h při redukovaných otáčkách motoru, čímž přispívá ke snížení spotřeby pohonných hmot. Model Agrofarm TTV 430 může být jako první kompaktní traktor vybaven plynulou převodovkou.
Verze 430 GS je navíc vybavena novým automatickým samonastavováním zadních brzd. Toto mechanické zařízení nastavuje brzdové písty a kotouče na optimální vzdálenost. Tím se redukuje opotřebení a zvyšuje životnost brzdového systému. Ve svém důsledku má tento systém vliv i na snížení spotřeby pohonných hmot.
Dalšími inovacemi v řadě Agrofarm jsou elektrická parkovací brzda, či nastavitelná Powershuttle s možností modulace v závislosti na podmínkách nasazení. V praxi to znamená, že řidič může nastavit rychlost reakce reverzu podle aktuálních pracovních požadavků. Může si zvolit na regulátoru pět různých rychlostí reakce, což je výhodné zejména při práci s čelním nakladačem nebo při práci na svahu.
Z dalších novinek řady Agrofarm jmenujme hydraulická zvedací ramena, jejichž zvedací síla může být zvýšena díky přepracované geometrii na 4300 kg u Agrofarmu 410, na 5100 kg u Agrofarmu 420 a na 5300 kg u Agrofarmu 430.
Zcela přepracovaná je nová kabina, která je charakteristická rámem se čtyřmi sloupky.
Zaručuje pohodlný nástup a vynikající výhled pro řidiče. Spolujezdci se bude lépe sedět na nové sedačce.
Další novinky představila řada Agrotron. Model L 720 s novým designem nastupuje po dosavadním typu Agrotron 200. Tradiční motor BF 6M1013 je nahrazen novým motorem TCD 2013 LO6 4V (2).
Traktor lze hodnotit jako vysoce výkonný, spolehlivý a úsporný. Řadí se do výkonnostní třídy přes 200 k a byl vyvinut jako traktor ideální pro orbu a nasazení v extrémně těžkých podmínkách. Uplatnění najde ve středních a velkých zemědělských provozech.
Nový šestiválcový turbodiesel Common-Rail (DCR) Deutz, kterým je Agrotron L vybaven, splňuje díky svému inovovanému vstřikovacímu systému osazenému tryskami se sedmi otvory a elektronickou regulací otáček normu TIER III a může spalovat bionaftu (B100). Motor má objem 7,146 l a maximální výkon 220 k (162 kW). K jeho přednostem patří vysoký konstantní točivý moment a nízká spotřeba pohonných hmot. Nádrž pohonných hmot má objem 380 l.
Řazení pod zatížením ve třech rychlostních skupinách s devíti stupni bylo optimalizováno pro orbu a nasazení v těžkých podmínkách. Rychlostní stupně se mění sekvenčně zmáčknutím tlačítka, během kterého Powershift automaticky zvolí nejvhodnější převod podle zátěže a otáček motoru. Celkem je k dispozici (se skupinou plazivých rychlostí) 27 rychlostí vpřed a vzad, přičemž 18 rychlostí se ovládá pohodlně pouze zmáčknutím tlačítka.
Novinkou jsou též sériově dodávané Powershuttle a SDS–systém (Sequential Drive System), který umožňuje uložení funkcí a jejich vyvolání pro opakované pracovní operace. Kromě toho disponuje Agrotron L speciálně pro traktory vyvinutou DRP tažnou geometrií, která umožňuje v závislosti na zátěži optimální rozdělení tažné síly a zabraňuje vzpínání traktoru.
Nový Agrotron L 720 nabízí ještě další prvky komfortní výbavy, například přepracovaný brzdový systém, pracující jako v automobilech. Servo brzda zajišťuje optimální výkon i při lehkém tlaku na pedál brzdy a elektronická parkovací brzda zaručí jistotu při zastavení a parkování traktoru i na strmých cestách.
Komfortní kabina je pneumaticky odpružená, zvuková izolace zajistí nízkou hladinu hluku. Stroj je vybaven moderní jednodílnou kapotou motoru.
Model Agrotron TTV 630 má novou tvář a motor Common Rail se čtyřmi ventily na válec a maximálním výkonem 224 k. Točivý moment dosahuje hodnoty 850 Nm. Traktor vyvine maximální rychlost 50 km/h při redukovaných otáčkách (3).
Převodovka ZF TTV má čtyři pracovní rozsahy a elektrohydraulickou reverzaci pákou Powershuttle. Hydraulické čerpadlo má standardně výkon 120 l/min, na přání pak 160 l/min. Čtyři páry hydraulických ventilů lze zvýšit na šest plus sedmý při instalaci předních ramen. Vývodový hřídel má čtyři rychlosti otáčení. Nosnost zadních ramen je 10 t, přední lze zatížit až do 4,5 t.
Traktor má inovovanou kabinu včetně vnitřní výbavy, do které patří i monitor s novou obrazovkou. Ta zobrazuje všechny důležité funkce ovládané z kabiny traktoru, ale lze si na ní třeba zkontrolovat i okamžitou spotřebu paliva. Tento monitor se bude v budoucnu montovat i do nižších řad TTV (4).
Rozšíření řady Agrovector Dva nové modely v čtyřtunové třídě doplňují stávající řadu teleskopických nakladačů Deutz-Fahr. Agrovector 40.8 a Agrovector 40.9, které disponují zvedací výškou 8 a 9 m, zvyšují nabídku teleskopických nakladačů na 5 modelů (5). Vybrat si tak lze stroje s nosností od 2,9 do 4 tun s maximální výškou zdvihu od 6 do 9 metrů.
Oba typy pohání čtyřválcové turbomotory s výkonem 102 k (75 kW), které jsou umístěny na pravé straně nakladače a působí tak pozitivně na rozložení hmotnosti a těžiště nakladače. Motory doplňuje nová chladicí soustava. Převodovka Powershift se 4 rychlostmi vpřed a 3 vzad přenáší výkon na čtyři kola s vysokou trakcí zabezpečující kvalitní práci i v obtížném terénu. Maximální rychlost nakladačů je 40 km/h.
Výkonný systém hydrauliky Load Sensing s průtokem 132 l/min ovládá v sériové výbavě dva dvojčinné okruhy. Ve standardní výbavě jsou tři druhy řízení (řízení předních kol, všech kol a krabí chod), které jsou ovládány tlačítky pod fólií. Na přání je možné dodat zařízení pro vyrovnávání nerovností povrchu.
Nová je nejen kabina, ale i její interiér a systém ovládání.
Pro oba nové modely Agrovector je možné na přání dodat různá nářadí. Hydraulický rychlovýměnný rám umožní pohodlnou výměnu nářadí, aniž by musel řidič vystoupit z kabiny.
Nové sklízecí mlátičky s axiálním systémem mlácení
Sklízecí mlátičky jsou pro Deutz-Fahr velmi důležitým segmentem trhu. V konstrukční řadě 56 se nyní můžeme setkat s novými materiály, ale zejména s novou kabinou a jejím interiérem. Nově je nastaven volant, nové je i ovládání mlátičky včetně nahrazení analogové postranní ovládací konzoly moderní digitální.
Úplnými novinkami jsou dvě vysoce výkonné sklízecí mlátičky Deutz-Fahr 7535 RTS a 7545 RTS (6), kterými vstupuje výrobce do axiální mlátící techniky. Oba stroje, které se budou vyrábět v chorvatském výrobním závodě v Zupanji, respektují stoupající požadavky zemědělců na velmi vysoký výkon a vysokou kvalitu vymláceného zrna.
Mlátičky jsou vybaveny vlastními žacími lištami s pracovní šířkou od 5,40 do 7,20 m. Řada 75 RTS doplňuje současných třináct modelů výrobního programu mlátiček Deutz-Fahr.
Díky axiálnímu odlučovacímu systému se mlátička snadno přizpůsobí různým sklízeným plodinám. Výměna příslušenství je jednoduchá a rychlá.
Mlátící systém tvoří jeden robustní rotor s délkou 3150 mm a průměrem 750 mm, jehož mlátící a odlučovací plocha má celkem 2,64 m². Podávací válec na začátku mlátícího systému a odebírací válec na konci dotváří s axiálním mlátícím bubnem kompletní mlátící systém.
Hydrostatický pohon rotoru se změnou směru otáček zaručuje absolutní jistotu v nasazení s minimálním opotřebením a s nízkými náklady na údržbu. Odvětrávání sít zajišťuje šestistupňový turbínový větrák. Oblast čištění je koncipovaná do dvou stupňů a zaručuje maximální čistotu při maximálním výkonu.
Nové typy sklízecích mlátiček jsou vybaveny moderními šestiválcovými turbomotory Deutz, typ TCD 2013 s výkonem 366 k (269 kW) a TCD 2015 (V6) s výkonem 450 k/480 k (331 kW/353 kW). Oba modely mají standardně poháněna všechna čtyři kola.
Zásobník zrna sklízecích mlátiček RTS s objemem 9000 l se vyprazdňuje rychlostí 90 l/s.
Komfort jízdy zaručuje prostorná kabina s parabolickými skly a s nízkou hlučností. Řízení všech funkcí mlátičky je soustředěno do joysticku a palubního počítače s Touch-screen displejem s měřením výnosu.
Nové stroje do vinic Deutz-Fahr je velmi významným hráčem i na trhu ovocnářství a vinohradnictví. Pro příští sezónu připravil tři nové modely kombajnů na vinnou révu. Jsou to modely Agrovitis 150, 175 a 200. Sklízeče jsou vybaveny motorem Deutz z konstrukční řady 2012, který pohání všechna kola. Samozřejmostí je automatické nastavení výšky a řízení. Nutností je velký zásobník na hrozny s objemem 2800 litrů. Maximální rychlost je 40 km/h (7).
Na výstavní ploše byly představeny ještě další zajímavé výrobky, které potvrdily, že je Deutz-Fahr na příští rok dobře připraven.
Klíčové informace:
Deutz-Fahr představil novinky v traktorových řadách Agrofarm a Agrotron.
Dva nové nakladače Agrovector zvýšily počet nabízených typů na pět.
Novinkou pro příští rok jsou též dvě axiální sklízecí mlátičky řady 75.