28.09.2023 | 09:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Steyr Hybrid CVT

To že Steyr vyvíjí traktor s hydridním pohonem není žádné tajemství. První výsledek tohoto vývoje ve formě konceptu se objevil už na výstavě Agritechnica 2019. Inovovaný Steyr Konzept se v loňském roce dostal dokonce do užšího výběru DLG v soutěži Agrifuture Concept 2022 a letos dokonce nejnovější Hybrid CVT získal na Agritechnice stříbrnou medaili. Steyr Hybrid CVT už není pouhým konceptem, ale funkčním traktorem.

Nejnovější Steyr Hybrid CVT byl novinářům představen také letos na podzim v rámci konference Red Farming a dokonce jsme měli možnost s traktorem se projet. Bohužel nikoliv na sedadle řidiče nýbrž pouze jako spolujezdec.

Převádění konceptů do reality

Nový Steyr Hybrid CVT vychází sice z konstrukce traktoru STEYR 6175 Impuls CVT o jmenovitém výkonu 180 koní, ale oproti němu dokáže poskytnout výkon srovnatelný s největším modelem výše uvedené řady a dosahuje tedy maximálního výkonu 260 koní. Jak je to možné? Je to dáno jednak lehčí konstrukcí, ale především kombinací hydromechanického pohonu CVT na zadní nápravě a hybridního modulu na přední nápravě, přičemž oba tyto pohony lze kombinovat s inteligentní spojkou a 4wd. Nutno dodat, že při integraci předního hybridního modulu, který se skládá z generátoru a elektromotoru, bylo přepracováno též zavěšení kol a přední náprava tak dostala do vínku nové nezávislé odpružení pro ještě lepší pohodlí obsluhy.

Důležitou myšlenkou celého konceptu pohonu je snaha o modularitu. Tedy i když byl novinářům představen Hybridní traktor s plynulou převodovkou, přední hybridní modul lze kombinovat též s powershiftovou převodovkou, nebo třeba s jakousi převodovkou v budoucnosti. Výhod integrace hybridního modulu bychom našli celou řadu. Především jde o získání dodatečné energie, která je k dispozici okamžitě a skvěle se hodí například pro pohon nářadí přes PTO. Klíčová je také přítomnost vysokokapacitního kondenzátoru, do kterého je ukládána přebytečná „odpadní“ energie například z brždění a tato energie je pak velmi rychle k dispozici.

Výhody hybridního pohonu

Technologie E-CVT znamená, že traktor je poháněn čistě pomocí elektrické energie z hybridního modulu až do spotřeby 75 kW a zároveň při velmi nízkých otáčkách motoru 1 100 ot/min. Funkce zvyšuje komfort například při práci s velkým lisem na hranolové balíky, kdy vývodový hřídel je nestabilně zatížen. Výhodou je jeho nezávislý pohon spalovacím motorem, zatímco pojezd je řešen prostřednictvím elektrického pohonu. Mezi dalšími uváděnými benefity funkce E-CVT jsou nižší spotřeba pohonných hmot až o 10 %, lepší ovládání s rychlejší reakcí a úspora času. Součástí E-CVT je funkce E-Active hold, kterou známe z konvenčních traktorů Steyr, ovšem tam byla řešena hydraulicky a jde o to, že traktor dokáže stát v kopci i bez parkovací brzdy a následně se plynule rozjede. Nově je tato funkce řešena elektricky, což v porovnání s hydraulikou přináší lepší reaktivnost.  Elektrický pohon se snadněji ovládá, což dokazuje další funkce E-shuttling zlepšující komfort a rychlejší odezvu při manévrování. Steyr Hybrid je oproti konvenčnímu traktoru o 41% rychlejší při manévrování při nízkých otáčkách motoru. Je to dáno zařazením superkondenzátoru, do kterého se ukládá přebytečná energie například při brzdění. Díky využití této dodatečné energie může spalovací motor zůstat ve volnoběžných otáčkách a snižuje se tak spotřeba pohonných hmot a pohyb je plynulejší.  

Další výhodou, kterou elektrický pohon přinese provozovatelům a majitelům traktoru Steyr Hybrid, je například systém E-Steering, který při zatáčení zrychluje kola přední nápravy a tím se snižuje poloměr otáčení až o 15 %. Benefitem je opět rychlejší manévrování (až o 20 %) a tím i ušetření času stráveného prací. Funkce E-Boost je plně spojena s technologií superkondenzátoru, do kterého je ukládána elektrická energie generovaná traktorem. E-Boost poskytuje v případě potřeby dodatečný elektrický výkon. Například po zpomalení na křižovatce dokáže traktor opět dosáhnout plné rychlosti jízdy o 25 % rychleji než traktor s konvenční převodovkou.

Elektrický pohon pomáhá i při brždění. Funkce E-braking udržuje traktor při jízdě z kopce v konstantní rychlosti, přičemž využívá elektrický hnací agregát jako motorovou brzdu. Tím se redukuje opotřebení brzd a zvyšuje se bezpečnost jízdy.

Traktorem Steyr Hybrid CVT jsme se mohli i projet a zkusit jak plynule zvládá změnu směru

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down