Organická statková hnojiva zajišťují úrodnost půdy a v systémech ekologického zemědělství představují prakticky jediný zdroj živin pro polní plodiny i travní porosty. Z hlediska jejich povahy je můžeme rozdělit na tekutá a pevná, přičemž mezi pevná statková hnojiva řadíme především chlévský hnůj, kompost, drůbeží podestýlku, nebo také separát kejdy a digestátu.
Abychom využili daná hnojiva efektivně, musíme zajistit především jejich správnou aplikaci. Ta musí být především rovnoměrná a v požadované dávce. Za tímto účelem vyvíjí a vyrábí jednotliví výrobci různé typy rozmetadel, která se liší především kapacitou ložného prostoru, systémem dávkování organických hnojiv a samozřejmě také použitým rozmetacím ústrojím. Dále můžeme rozmetadla statkových hnojiv rozdělit na tažená, která jsou určena pro agregaci s různými typy trakčních prostředků, nebo nástavbová. Rozmetací nástavby můžeme využívat v kombinaci s výměnnými traktorovými podvozky, nákladními automobily nebo speciálními nosiči nástaveb.
Nabídka tažených modelů
Tažené modely můžeme rozdělit na jednoúčelová rozmetadla, kdy je vlastní rozmetací nástavba pevně spojena s rámem stroje, nebo na systémy výměnných nástaveb, kdy můžeme vlastní rozmetací nástavbu zaměnit například za korbu, aplikační cisternu či překládací nástavbu. Dané nástavby lze agregovat s podvozky nákladních vozidel či nosiči nástaveb. Podíváme-li se zpět na typická tažená rozmetadla, můžeme uvést, že se liší především podvozkem a jeho pozicí vůči celkové konstrukci rozmetadla. Z tohoto pohledu jsou zajímavá jednonápravová rozmetadla, u nichž vůbec neplatí, že jsou určena pouze pro malá hospodářství. Technika pro malé výměry do kategorie jednoosé technika samozřejmě spadá, nicméně setkáme se s poměrně širokou skupinou typů, které v jednonápravovém provedení konkurují dvounápravovým rozmetadlům. Rovněž dodejme, že řada jednonápravových jednoúčelových modelů se přibližuje svým objemem vybraným rozmetacím nástavbám určeným k agregaci s třínápravovými výměnnými systémy.
Jak modely pro menší výměry, tak jednonápravová profesionální technika, disponují nápravou posunutou co nejblíže k vlastnímu rozmetacímu ústrojí, a to z důvodu co nejvyšší míry přenosu hmotnosti rozmetadla na závěs trakčního prostředku, zvýšení zatížení jeho zadní nápravy a trakčních schopností. Pozitivum této konstrukce se projevuje zvláště v případě, kdy dochází k postupnému vyprazdňování nástavby a odlehčování tažné oje. Pro dosažení stejného efektu jsou dvou- a vícenápravová rozmetadla opatřena hydraulickým zvedáním první nápravy.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v 8. čísle Farmáře*