13.06.2024 | 08:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Technika pro přepravu obilovin

Obiloviny a další zrniny můžeme přepravovat klasickým způsobem, kdy se odvozní soupravy pohybují jak na zemědělsky využívaných plochách, tak veřejných komunikacích, nebo můžeme využít oddělený způsob dopravy, kdy obslužnost sklízecích mlátiček zajišťují soupravy překládacích vozů. Doprava na veřejných komunikacích je v tomto případě svěřena nákladním automobilům nebo traktorům s různými přívěsy a návěsy. Smyslem nasazení překládacích vozů je jak obslužnost sklízecích mlátiček za účelem zvýšení jejich výkonnosti, tak snížení měrného tlaku na půdu.

Zvýšení výkonnosti mlátiček spočívá v eliminaci neproduktivních časů způsobených často čekáním na odvozní prostředky. Souprava s překládacím vozem zpravidla obsluhuje dvě až tři mlátičky. Kapacita nástavby překládacího vozu zpravidla odpovídá celému násobku objemu zásobníku mlátičky. Snížení měrného tlaku docílíme využitím jak tažných prostředků, tak překládacích vozů osazených nízkotlakými pneumatikami, navíc s velkým průměrem kol (v případě překládacího vozu). Vozy i tažné prostředky mohou být osazeny také pásovými podvozky.

Možnosti překládacích vozů

Překládací vozy se nabízí jako jednoúčelová technika, a to ve smyslu jejich konstrukce, kdy nelze demontovat překládací nástavbu a využít podvozek jiným způsobem. Jinak lze překládací techniku označit jako univerzální, neboť jí využijeme nejen při odvozu zrnin od sklízecích mlátiček, ale rovněž slouží při zásobování secích strojů a rozmetadel pevných minerálních hnojiv. Pro plnění secí techniky a rozmetadel využíváme speciální nástavce na šnekové předkládací dopravníky. Dodejme, že jednoúčelové překládací vozy se nabízí buď s čelním, nebo bočním šnekovým překládacím dopravníkem. Dále jsou v nabídce různí zástupci univerzální techniky. Jednu z možností představuje záměna klasických nástaveb, jako jsou vanová korba nebo rozmetadlo hnoje právě za překládací nástavbu. Požadujeme-li využití výměnných podvozků s překládací nástavbou, zpravidla patří k jejich výbavě kardanový pohon překládací nástavby. Vše závisí na konstrukci pohonu překládacích šneků, kdy poháníme jak spodní podlahový šnekový dopravník, tak dopravník překládací. Pro překládání sypkých materiálů z návěsů nebo nástaveb s výtlačným štítem zaměníme zadní hydraulicky otevíratelné čelo za čelo osazené překládacím šnekovým dopravníkem různé konstrukce a různého průměru. Někteří výrobci dokonce uvádí, že s danými šnekovými dopravníky lze překládat kromě zrnin také řezanku kukuřice nebo štěpku. Stejně tak se dodávají překládací čela pro návěs, kombinující přední výtlačný štít a pásový podlahový dopravník. Další možností je využití klasické, dozadu sklápěné korby a nástavby se zadním čelem opatřeným překládacím šnekovým dopravníkem. V daném případě pracujeme zpravidla s hydraulickým pohonem šnekového dopravníku. Takový dopravník slouží zejména k zásobování secích strojů a rozmetadel minerálních hnojiv. Někteří výrobci návěsů s výtlačným štítem nabízí také zadní překládací čela s hydraulicky poháněným šnekovým dopravníkem.

Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v červnovém Farmáři.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down