Přibližování dřevní hmoty má mnoho podob. Zásadní roli při tom hrají různé traktory upravené pro lesní provoz. Kromě klasických modelů, které jsou osazeny lesní nástavbou a dalším příslušenstvím, řadíme do kategorie lesních traktorů různou speciální dvou-, tří- a čtyřosou techniku.
Dvounápravová technika nabízí jak klasické, tak kloubové řízení, a to včetně režimu psího kroku. Tří- a čtyřnápravová technika nabízí kloubové řízení, přičemž tyto modely již patří na pomezí lesních traktorů a samojízdných vyvážecích souprav. Nabízí také možnost práce s navijákem nebo přibližování klád s využitím speciálních hydraulicky ovládaných kleští. Klasické modely zastupují jak různé typy malotraktorů, tak kolové traktory osazené tří-, čtyř- a šestiválcovými agregáty. Speciální lesní traktory poháněné zpravidla čtyř- a šestiválcovými motory nabízí různé speciální funkce.
Klasické kolové traktory
Jde především o standardní zemědělské modely, které jsou opatřeny lesní nástavbou splňující řadu parametrů. Někteří výrobci rovněž používají jako základ speciálního lesního traktoru některý z modelů předních výrobců. Půjde zejména o podvozek, převodové ústrojí a nápravy. Dané celky pak doplňují konstrukčními prvky pocházejícími z vlastního vývoje a výroby. Mezi specifické vlastnosti takto koncipované techniky řadíme především otočné pracoviště obsluhy (to mají i vybrané typy klasických kolových traktorů). Součástí speciálních modelů je zpravidla naviják pevně spojený s konstrukcí traktoru a dále může být takto pojatý tažný prostředek opatřen hydraulickou rukou. Nástavba standardních traktorů zahrnuje ochranné prvky podvozku, jejichž součástí jsou rovněž speciální lesní kola se zesílenou konstrukcí disků, ochranou ventilů a lesními pneumatikami konstruovanými s ohledem na maximální pevnost a průchodnost terénem. V náročných podmínkách doplňují lesní kola řetězy odpovídající konstrukce.
Speciální kolové traktory
Speciální traktory jsou vybaveny převodovým ústrojím umožňujícím plynulou změnu převodového poměru. Jde o provedení vycházející z plynulých převodovek standardních kolových traktorů. Dále se setkáme s kombinací hydrostatického převodového ústrojí s mechanickou volbou mezi pracovním a silničním rozsahem rychlostí. Pracovní rozsah bývá v závislosti na typu a výrobci obvykle 0 až 14 km nebo 0 až 18 km/h, zatímco přepravní rozsah se pohybuje od 0 až 25 km/h až po 0 až 40 km/h. Převodovky vycházející z konstrukce kolových traktorů nabízí obvykle maximální rychlost 40 nebo 50 km/h. Speciální modely mají také speciální lesní kabinu s ovládacími prvky zahrnujícími jak klasický volant doplněný joysticky různé konfigurace, tak ovládání pouze joysticky. Důležitá je pak konstrukce zadní části podvozku. Ta zahrnuje pevné provedení navijáku nebo kombinaci hydraulické ruky a přibližovacího štítu. Traktor může být také opatřen klasickým tříbodovým závěsem a vývodovým hřídelem a být tak energetickým prostředkem pro agregaci s lesní frézou odpovídající konstrukce. Naopak traktor s hydraulickým ramenem můžeme agregovat s vyvážečkou bez nakládacího zařízení.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v prosincovém Farmáři.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!