01.12.2022 | 08:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Technika pro přibližování dřeva

Přibližování dřevní hmoty má mnoho podob. Zásadní roli při tom hrají různé traktory upravené pro lesní provoz. Kromě klasických modelů, které jsou osazeny lesní nástavbou a dalším příslušenstvím, řadíme do kategorie lesních traktorů různou speciální dvou-, tří- a čtyřosou techniku.

Dvounápravová technika nabízí jak klasické, tak kloubové řízení, a to včetně režimu psího kroku. Tří- a čtyřnápravová technika nabízí kloubové řízení, přičemž tyto modely již patří na pomezí lesních traktorů a samojízdných vyvážecích souprav. Nabízí také možnost práce s navijákem nebo přibližování klád s využitím speciálních hydraulicky ovládaných kleští. Klasické modely zastupují jak různé typy malotraktorů, tak kolové traktory osazené tří-, čtyř- a šestiválcovými agregáty. Speciální lesní traktory poháněné zpravidla čtyř- a šestiválcovými motory nabízí různé speciální funkce. 

Klasické kolové traktory

Jde především o standardní zemědělské modely, které jsou opatřeny lesní nástavbou splňující řadu parametrů. Někteří výrobci rovněž používají jako základ speciálního lesního traktoru některý z modelů předních výrobců. Půjde zejména o podvozek, převodové ústrojí a nápravy. Dané celky pak doplňují konstrukčními prvky pocházejícími z vlastního vývoje a výroby. Mezi specifické vlastnosti takto koncipované techniky řadíme především otočné pracoviště obsluhy (to mají i vybrané typy klasických kolových traktorů). Součástí speciálních modelů je zpravidla naviják pevně spojený s konstrukcí traktoru a dále může být takto pojatý tažný prostředek opatřen hydraulickou rukou. Nástavba standardních traktorů zahrnuje ochranné prvky podvozku, jejichž součástí jsou rovněž speciální lesní kola se zesílenou konstrukcí disků, ochranou ventilů a lesními pneumatikami konstruovanými s ohledem na maximální pevnost a průchodnost terénem. V náročných podmínkách doplňují lesní kola řetězy odpovídající konstrukce.

Speciální kolové traktory

Speciální traktory jsou vybaveny převodovým ústrojím umožňujícím plynulou změnu převodového poměru. Jde o provedení vycházející z plynulých převodovek standardních kolových traktorů. Dále se setkáme s kombinací hydrostatického převodového ústrojí s mechanickou volbou mezi pracovním a silničním rozsahem rychlostí. Pracovní rozsah bývá v závislosti na typu a výrobci obvykle 0 až 14 km nebo 0 až 18 km/h, zatímco přepravní rozsah se pohybuje od 0 až 25 km/h až po 0 až 40 km/h. Převodovky vycházející z konstrukce kolových traktorů nabízí obvykle maximální rychlost 40 nebo 50 km/h. Speciální modely mají také speciální lesní kabinu s ovládacími prvky zahrnujícími jak klasický volant doplněný joysticky různé konfigurace, tak ovládání pouze joysticky. Důležitá je pak konstrukce zadní části podvozku. Ta zahrnuje pevné provedení navijáku nebo kombinaci hydraulické ruky a přibližovacího štítu. Traktor může být také opatřen klasickým tříbodovým závěsem a vývodovým hřídelem a být tak energetickým prostředkem pro agregaci s lesní frézou odpovídající konstrukce. Naopak traktor s hydraulickým ramenem můžeme agregovat s vyvážečkou bez nakládacího zařízení.

Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v prosincovém Farmáři.*

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down