Někteří ze čtenářů ještě možná vzpomenou na obálku našeho časopisu z července 2009, kde byl vyobrazen traktorový speciál holandského týmu Rednex. Právě tento stroj byl prvním pullingovým traktorem, který se v ČR představil, a to na dnech Case IH v Kameni. Bylo to pro nás jako zjevení z jiného světa vidět na vlastní oči kabrioletový traktor s mohutnou kapotáží v barvách značky Steyr, jak se řítí v oblacích kouře po provizorně připravené dráze. Majitelem a zároveň pilotem traktorového speciálu byl sympaťák Arjan Van der Kolk, který přicestoval se svým týmem Rednex.
Tractor pulling je celosvětovým sportem, jehož těžištěm jsou USA, Anglie, Holandsko. Soutěží se v mnoha kategoriích – od běžných farmářských traktorů až po speciály, které se použijí pouze pro závody. Dalším segmentem jsou úplné speciály – třeba stroje vybavené několika spřaženými spalovacími motory V8 nebo dokonce letadlovou turbínou - ale to jsme již daleko od našeho traktorového zaměření. Evropští traktoroví profi závodníci se sdružují v organizaci ETPC (European Tractor Pulling Comitee), která pořádá kontinentální ligu.
Podstatou pullingového sportu je „pull“ – tedy „tahání“ speciálního dvounápravového přívěsu. Tento přívěs má podle kategorie tahače celkovou hmotnost až 25 t. A přívěs je to opravdu speciální – má na svém podvozku pohyblivé závaží. Na začátku jízdy závaží spočívá na zadní nápravě přívěsu opatřené koly - tahač překonává valivé tření, jede tedy poměrně „v pohodě“. Ale každým metrem jízdy se závaží (pro nejvyšší kategorie až 10 t) posouvá po rolnách k přední části přívěsu, kde je místo nápravy zvrásněná kovová deska. Traktor tak postupně překonává větší a větší smykové tření - až do zastavení. A nebo do překonání 100m vzdálenosti, kdy se za nadšeného povzbuzování návštěvníků a křiku moderátora rozsvítí nápisy „full pull“ – tedy něco jako „plný tah“ a závodník postupuje do dalšího kola. Ten nejlepší vyhrává. Pullingový přívěs je přívěsem pouze v první části jízdy - kdy je tahán traktorem. Po ukončení jízdy se přívěs stává samostatným vozidlem a pomocí motoru couvá zpět na startovní čáru.
Byl to velký zážitek v tom roce 2009, kdy se v Kameni představil Arjan se svým speciálem - a to přitom nebyl ostrý závod, jen show. Zajímal nás další vývoj traktorového závodění i týmu Rednex, proto jsme se vypravili do centra dění. Využili jsme termínu dalších mezinárodních pullingových závodů v holandském Hoogbloklandu (asi 1000 km od Brna) a během dvoudenní akce jsme měli možnost pozorovat celý průběh závodu, mohli jsme nasávat atmosféru „zevnitř“ mezi týmy a vidět i technické detaily. Mnoho zajímavostí nám prozradil i ředitel závodu p. Bastian De Groot, který očekával kolem 20 000 návštěvníků za dva dny závodů.
Celý článek Aloise Mitrengy najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2024.*
Více fotografií na: https://eu.zonerama.com/alois/Album/11913603
1 Pulling to je velká zábava
2 Z výfuku šlehají plameny, nákladní speciál je v plném tahu
3 Když dotížit tak pořádně
4 Závaží se posouvá do přední části přívěsu, tahový odpor se zvyšuje
5 Martjin de Bekker se svojí Scanií
6 International dojel na metu Full pull
7 Massey Ferguson s osmiválcem V8
8 Pullingový přívěs má řidiče, který jej udržuje při jízdě v přímém směru a vrací se s ním na start
9 Red Dream v barvách Case IH
10 Pullingový speciál postavený na platformě řady Optum
11 Mezi pullingovými speciály je tradiční značkou i Valtra
12 Šok z východu táhne