Někteří ze čtenářů ještě možná vzpomenou na obálku našeho časopisu z července 2009, kde byl vyobrazen traktorový speciál holandského týmu Rednex. Právě tento stroj byl prvním pullingovým traktorem, který se v ČR představil, a to na dnech Case IH v Kameni. Bylo to pro nás jako zjevení z jiného světa vidět na vlastní oči kabrioletový traktor s mohutnou kapotáží v barvách značky Steyr, jak se řítí v oblacích kouře po provizorně připravené dráze. Majitelem a zároveň pilotem traktorového speciálu byl sympaťák Arjan Van der Kolk, který přicestoval se svým týmem Rednex.
Tractor pulling je celosvětovým sportem, jehož těžištěm jsou USA, Anglie, Holandsko. Soutěží se v mnoha kategoriích – od běžných farmářských traktorů až po speciály, které se použijí pouze pro závody. Dalším segmentem jsou úplné speciály – třeba stroje vybavené několika spřaženými spalovacími motory V8 nebo dokonce letadlovou turbínou - ale to jsme již daleko od našeho traktorového zaměření. Evropští traktoroví profi závodníci se sdružují v organizaci ETPC (European Tractor Pulling Comitee), která pořádá kontinentální ligu.
„Full Pull !!“
Podstatou pullingového sportu je „pull“ – tedy „tahání“ speciálního dvounápravového přívěsu. Tento přívěs má podle kategorie tahače celkovou hmotnost až 25 t. A přívěs je to opravdu speciální – má na svém podvozku pohyblivé závaží. Na začátku jízdy závaží spočívá na zadní nápravě přívěsu opatřené koly - tahač překonává valivé tření, jede tedy poměrně „v pohodě“. Ale každým metrem jízdy se závaží (pro nejvyšší kategorie až 10 t) posouvá po rolnách k přední části přívěsu, kde je místo nápravy zvrásněná kovová deska. Traktor tak postupně překonává větší a větší smykové tření - až do zastavení. A nebo do překonání 100m vzdálenosti, kdy se za nadšeného povzbuzování návštěvníků a křiku moderátora rozsvítí nápisy „full pull“ – tedy něco jako „plný tah“ a závodník postupuje do dalšího kola. Ten nejlepší vyhrává. Pullingový přívěs je přívěsem pouze v první části jízdy - kdy je tahán traktorem. Po ukončení jízdy se přívěs stává samostatným vozidlem a pomocí motoru couvá zpět na startovní čáru.
Znovu v centru dění
Byl to velký zážitek v tom roce 2009, kdy se v Kameni představil Arjan se svým speciálem - a to přitom nebyl ostrý závod, jen show. Zajímal nás další vývoj traktorového závodění i týmu Rednex, proto jsme se vypravili do centra dění. Využili jsme termínu dalších mezinárodních pullingových závodů v holandském Hoogbloklandu (asi 1000 km od Brna) a během dvoudenní akce jsme měli možnost pozorovat celý průběh závodu, mohli jsme nasávat atmosféru „zevnitř“ mezi týmy a vidět i technické detaily. Mnoho zajímavostí nám prozradil i ředitel závodu p. Bastian De Groot, který očekával kolem 20 000 návštěvníků za dva dny závodů.
Celý článek Aloise Mitrengy najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!