Tractor pulling je zajímavý sport pro všechny nadšence motorů. Jezdí se v mnoha kategoriích, od minipullers, což jsou upravené traktorové sekačky až po speciály připomínající dragstery. V minulém článku jsme popsali princip závodů a seznámili se s amatéry i s profesionálem jménem Arjan Van der Kolk, který soutěží ve vrcholné traktorové kategorii ProStock. Měli jsme možnost pozorovat při práci jeho tým REDNEX na závodech v Hoogbloklandu, a navštívili jsme jej i v jeho firmě ve Vroomshoopu.
Stroje kategorie ProStock musí splňovat mnoho parametrů, např. vzhled značky traktoru, celkovou hmotnost včetně řidiče do 3500 kg, zdvihový objem motoru do 8,3 l, originální blok motoru, jedno vstřikovací čerpadlo, jako palivo motorová nafta, jedno turbodmychadlo, maximální rozměr zadních pneumatik 24,5 - 30, atd., atd.
REDNEX team
Speciál REDNEX má vizáž traktoru Steyr, rovněž blok motoru pochází z tohoto traktoru (8 l/6V), vše ostatní je „jinak“. Základem vysokého výkonu je speciální vstřikovací systém, který vyrábí Arjanova firma DPP. Motor nemá chladící okruh, otvory po původních mrazových zátkách jsou vidět vložky válců - speciální, pochopitelně. Celý závod trvá do 30 sekund, vliv chladící kapaliny by byl zanedbatelný. Zato se však chladí nasávaný, resp. tlačený vzduch z turba. Některé traktory mají intercooler obsypaný ledem, REDNEX používá chladící kapalinu zchlazenou na minus 30 °C. Co se v intercooleru děje dokumentuje fakt, že po jízdě má tato kapalina až + 50 °C. Samozřejmostí je celkové zesílení pod a nad blokem motoru, neboť síly působící na písty a klikový hřídel jsou obrovské.
Traktor nemá klasickou převodovku – kroutící moment je přenášen kardanem přes speciální vícelamelovou suchou spojku do rozvodové skříně, kde je dvoustupňový převod a diferenciál.
Traktor, který popisujeme sice na první pohled vypadá jako ten z r 2009 v Kameni, ale je to jen vizuální podoba, nemá s tím původním nic společného. Tenkrát ještě nebyl v kategorii ProStock, však také měl výkon „jen“ 2 500 k. Původní traktor Steyr REDNEX jsme také v závodech viděli – v nižší kategorii.
Příprava na závod
Po příjezdu na místo závodů začíná plnění palivem a startování. Mimochodem - spotřeba paliva není „vysoká“, do 10 l, ale spotřebuje se za několik desítek vteřin závodu. REDNEX má vlastní nádherný kamion Scania s přívěsem. Valníková plocha tahače zahrnuje kromě servisní části i kuchyňku - a jak je u Arjana zvykem, vše je dokonalé a čisté, do přívěsu soupravy se vejde (těsně) závodní speciál. Traktor musí sám nastartovat - počáteční běh motoru není nijak vyrovnaný, postupnému nahřívání napomáhá plamen z probanbutanové láhve do sání. Těsně před startem se plní obal intercooleru zchlazenou kapalinou. Jezdci této kategorie mají povinné nehořlavé oblečení a helmu - většina z nich navléká ještě fixační nákrčník - zrychlení stroje je brutální.
Startu kategorie ProStock v Hoogbloklandu předcházely letos testovací jízdy a opakovaná jednání závodníků s komisaři závodů - povrch tratě byl i přes opakované kropení podlimitně suchý. Traktorům s tak vysokým výkonem hrozil nekontrolovaný prokluz kol a nebezpečí přetočení a následné destrukce motorů. Proto po první jízdě bylo rozhodnuto, že tyto speciály pro tentokrát pojedou pouze jedno kolo.
Celý článek Aloise Mitrengy najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!