25.06.2024 | 08:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktor na plyn je dobrou volbou

Ve společnosti IBK TRADE a. s. jsou zemědělskou i dopravní technikou vybaveni velmi dobře. Na rozdíl od jiných podniků však část vozového a traktorového parku nespaluje tradiční pohonné hmoty, ale zemní plyn. Zkušenosti z provozu jsou velmi dobré, úspory v provozních nákladech významné.

Společnost IBK TRADE a. s. patřící rodině Kratochvílových je primárně potravinářská firma, jejíž činností je dovoz, zpracování, balení a distribuce širokého sortimentu ořechů, sušeného ovoce, semen a dražovaných produktů. Svým ročním obratem obsazuje v tomto oboru v České republice pravidelně první příčku.

Její majitelé jsou však také farmáři provozující zemědělskou výrobu. Bratři Lukáš a David Kratochvílové začínali po studiích, tedy po roce 2000, na Vysočině jako drobní zemědělci s několika hektary. Dnes je to 850 ha zemědělské půdy na Vysočině a dalších 650 ha orné půdy v blízkosti Prahy. Rostlinná výroba je zaměřena především na pěstování krmných plodin, které doplňují tradiční tržní plodiny a také některé netradiční. Rostlinnou výrobu doplňuje bohatá živočišná výroba. 

Přechod na plyn

Na počátku cesty k traktorům poháněným CNG byla snaha Lukáše Kratochvíla ušetřit na provozních nákladech. „Náš park dopravní a zemědělské techniky byl dlouhá léta založen na naftě. Dlouhodobě jsme se také potýkali s jejími ztrátami. Proto jsem chtěl tento systém zjednodušit a ztráty omezit. Protože je díky pražírně, sušárnám, fritézám a vytápění IBK TRADE velkoodběratelem zemního plynu, nabízela se možnost využít plyn i pro pohon techniky,“ vzpomíná. Od myšlenky k realizaci nebyla dlouhá cesta. „Koupili jsme si malý kompresor a první užitkové auto, pak druhé… Dnes máme v objektu instalovanou stanici s dvěma velkými kompresory a na CNG jezdí malá i velká užitková vozidla, v našem případě Fiaty a Iveca, a plánujeme i první kamion,“ popisuje přechod na alternativní palivo.

Plyn i na farmu

Když byl na veletrhu Agritechnica představen první traktor na CNG, vzbudil u bratrů Kratochvílových zvědavost. A když se u nás objevil první sériově vyráběný traktor značky New Holland, zástupce střední třídy, model T6.180 EC Methane Power s jmenovitým výkonem 160 k, bylo rozhodnuto. Bratři si jej nejdříve vyzkoušeli a následně objednali. Společnost KVARTO s. r. o. dodala první stroj v roce 2022 a v následujícím roce také druhý. Jsou to první dva traktory prodané v České republice. Jsou identické, pouze jeden z nich je vybaven navíc čelní přídavnou nádrží o objemu 270 l, která prodlužuje dojezd, případně dobu práce. Traktor T6.180 EC Methane Power je vybaven novým motorem NEF 6,7 l, vyvinutým společností FPT Industrial speciálně pro zemědělské využití (FPT Industrial má v oblasti technologií pohonných jednotek na zemní plyn více než 20ti letou zkušenost a v provozu již více než 50 000 vyrobených motorů na zemní plyn). Výkon motoru vybaveného jednoduchým třícestným katalyzátorem a točivý moment jsou srovnatelné se šestiválcovým dieselovým motorem, přitom nabízí výrazně nižší provozní náklady, produkuje o 99 % méně pevných částic, snižuje emise CO2 minimálně o 10 % a celkové emise o 80 %.

Modrá je dobrá

Traktory jsou využívány při různých činnostech. Jeden je agregován s krmným vozem, s nímž na jedno naplnění obslouží všech 250 krav. Dokáže zvládnout šestihodinovou směnu. Druhý stroj s čelní nádrží je využíván především v dopravě, s bránami při vláčení luk nebo při sklizni pícnin. Díky pomocné přední nádrži vydrží pracovat déle. Po dvou letech mají traktory najeto kolem 600 mh. Majitelé jsou spokojeni, stroje jsou provozně bezproblémové. Při práci ve stájích oceňují absenci výfukových zplodin naftových motorů, z New Hollanda pouze stoupá pára. Nejdůležitějším benefitem jsou však výrazně nižší provozní náklady na pohonné hmoty. Oproti naftovým traktorům jsou třetinové.

Více v regionální příloze týdeníku zemědělec. 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down