V soutěži Traktor roku (TOTY) byla letos otevřena nová kategorie s názvem MidPower. Zahrnuje traktory s výkonem od 150 do 280 k a tedy univerzální tažné prostředky vhodné pro rozličné typy polních prací i dopravu. Jedním z finalistů této kategorie byl i Claas Arion 660.
Když před zhruba dvaceti lety společnost Claas zakoupila francouzského výrobce traktorů Renault, vytyčila si za cíl dostat tyto stroje na podobnou úroveň, jakou má ve sklizňové technice. Chvíli to trvalo, ale zdařilo se. Zejména modelová řada Axion již delší dobu reprezentuje technicky vyspělé traktory a platí to i ro řadu Arion, především v případě modelů vybavených plynulou převodovkou, kterou má i Arion 660, pro něhož je tento typ pojezdového ústrojí jedinou volbou.
20 koní navíc
Arion 660 totiž představuje vlajkovou loď z řady 600 a krom plynulého pojezdu má i jako jediný z řady systém navyšování výkonu motoru. Ten je aktivní při vyšší rychlosti jízdy, zatížení PTO, nebo hydraulického systému a dokonce dokáže přidat koně, i pokud si vyšší odběr energie žádá ventilátor chlazení. Ten je totiž vybaven elektronickou regulací otáček, a proto se dá snadno zjistit, kolik energie odebírá, a podle toho výkon motoru navýšit.
Navýšení umí přidat až 20 k a ze základního výkonu 185 k je následně výkon až 205 k, což se hodí zejména v dopravě nebo při práci s PTO. Ideální prostor pro navyšování výkonu mají traktory agregované s lisem, nebo ještě lépe se senážním vozem, kdy se výkon může navyšovat jak na poli, tak na silnici.
Claas si vlastní motory nevyrábí a v řadě Arion 600 používá známé šestiválce DPS PowerTech se zdvihovým objemem 6,8 l a přeplňováním s využitím jednoho turbodmychadla s regulací plnicího tlaku pomocí náběžných lopatek (VGT). Čtyřventilová technika rozvodu, vstřikování Common rail, systém SCR pro redukci oxidů dusíku ve výfukových plynech, anebo bezúdržbový filtr částic, to jsou dnes samozřejmé věci, bez nichž by traktor nemohl plnit patné emisní limity. Provozně zajímavý je údaj o údržbě, která je prodloužena na 600 Mh, a pro ty co rádi nechávají běžet motor na volnoběh, mohou být zajímavé snížené otáčky na 650 za minutu, které řídicí jednotka motoru nastaví, pokud traktor nevykonává žádnou činnost. Za zmínku stojí olejová vana, který je součástí polorámu, do něhož je integrován i přední tříbodový závěs.
Dvě funkce, dva rozsahy
Zajímavým konstrukčním prvkem je plynulá převodovka CMatic EQ 220. Je z dílny společnost Claas a vyznačuje se hlavně tím, že je jednoduchá. Používá dva rychlostní rozsahy, které se řadí automaticky pomocí přídavných spojek, a funkce převodovky spočívá ve využití jednoho hydrogenerátoru a jednoho hydromotoru, které si přehazují svoje funkce. Pokud traktor stojí, je zařazen nižší rychlostní rozsah, hydrogenerátor je ve vodorovné poloze a hydromotor zcela naklopen (45°). Jakmile dá řidič povel k rozjezdu, začne se hydrogenerátor naklápět, a tím se roztáčí hydromotor, který je napojen na korunové kolo planetového rozdělovacího i slučovacího převodu. Hydrogenerátor se postupně naklopí až do maximálního náklonu a hydromotor se následně z maximálního náklonu vyrovnává. Když je hydromotor ve vodorovné pozici, olej neproudí a v té chvíli se mohou přepnout spojky a zařadit druhý rychlostní rozsah. Hřídele obou spojek mají v té chvíli stejné otáčky, takže přeřazení je zcela plynulé. Hydrogenerátor si následně vymění funkci s hydromotorem a vše se opakuje. Při maximálním náklonu hydrogenerátoru (45°) a nulové u hydromotoru je dosaženo maximální rychlosti jízdy a stoprocentního přenosu točivého momentu mechanickou cestou.
Nabízí se otázka, jak je řešena reverzace. Ta funguje pouze v nižším rychlostním rozsahu a hydrogenerátor má při ní opačný náklon, takže i hydromotor se otáčí obráceně.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2024.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!