Orba představuje základní agrotechnické opatření v rámci konvenčních technologií. Lze jí rozdělit podle hloubky zpracování půdy. Mělkou orbu provádíme v hloubkách 140 až 180 mm, střední orbu v hloubce 180 až 240 mm, následuje orba hluboká, kdy zpracováváme půdní profil v hloubce 240 až 300 mm a nad 300 mm již hovoříme o orbě velmi hluboké.
Kromě klasického pluhu mohou do maximální hloubky 300 až 350 mm pracovat různé intenzivní kypřiče, ve větších hloubkách používáme dlátové pluhy. Základním konstrukčním prvkem pluhu je orební těleso neboli radlice, která svou geometrií umožňuje půdu kypřit, drobit, mísit a obracet. Orebních těles rozlišujeme několik druhů. Nabízí se provedení pro ornou půdu a pro orbu travních porostů. Dále se orební tělesa liší provedením odhrnovačky, která může být plná nebo pásková. Naprostá většina odhrnovaček je vyrobena z oceli, pro specifické podmínky se nabízí provedení vyrobená z odolného plastu.
Různé konstrukce pluhů
Při pohledu na konstrukce pluhů můžeme říci, že je obecně rozdělujeme na jednostranné a oboustranné neboli otočné. Dále se pluhy rozlišují podle možnosti agregace na nesené v zadním tříbodovém závěsu (nabízí se i provedení pro přední tříbodový závěs, polonesené a tažené. Poměrně oblíbené v našich podmínkách jsou polonesené varianty, které agregujeme s tažným prostředkem prostřednictvím tříbodového závěsu, opatřené minimálně jedním opěrným kolem. Z hlediska pozice opěrného kola se nabízí pluhy s kolem umístěným na konci rámu nebo s kolem bočně uloženým, kdy se kolo nachází zhruba v zadní třetině rámu. Zejména modely s větším počtem orebních těles mohou být doplněny v přední části rámu ještě přídavným opěrným kolem. Do kategorie polonesených pluhů patří modely s děleným rámem a jednonápravovým podvozkem. Hovoříme rovněž o nápravových pluzích. V takovém případě se zhruba dvě třetiny orebních těles nachází v přední části rámu a jedna třetina v zadní části rámu, za výše uvedenou nápravou. Náprava plní roli pracovního a přepravního podvozku, tyto pluhy však mohou doplněny přídavnými opěrnými koly jak v přední, tak zadní části rámu.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v říjnovém Farmáři.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!