09.01.2025 | 08:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Univerzální traktorové návěsy

Traktorová doprava využívá většinou klasické návěsy, které agregujeme s kolovými traktory a systémovými nosiči. Pro menší traktory se nabízí jednonápravové návěsy s celkovou hmotností do 12 000 až 13 000 kg, trendem je však využití dvounápravové techniky s celkovou hmotností nad 14 000 až 16 000 kg. Dvouosé návěsy se obvykle dodávají s celkovou hmotností do 21 000 až 24 000 kg. Třínápravové návěsy pak mají zpravidla celkovou hmotnost 31 000 až 34 000 kg.

Na některých trzích se nabízí také čtyřnápravové modely o celkové hmotnosti 39 000 až 45 000 kg. Výše uvedené modely zastupují vanové návěsy s dozadu sklápěnou kónickou korbou. Na přání se dodává zejména dvoustranné provedení s dělenou bočnicí. Boční stěna je ve spodní části otevíratelná a umožňuje vysýpání zrnin a dalších sypkých materiálů. Zadní sklápění slouží jak pro sypké, tak objemné materiály. Mezi oblíbené univerzální návěsy patří modely s výtlačným štítem a návěsy, které kombinují pásový dopravník a pomocný výtlačný štít.   

Nabídka vanových návěsů

Vanové návěsy představují univerzální techniku, využitelnou při sklizni zrnin, objemných krmiv a přepravě většiny zemědělských materiálů. Pro doplnění uveďme, že se dodávají rovněž třístranné návěsy nebo speciální konfigurace s bočním sklápěním. Nicméně ve většině případů v zemědělské praxi postačují vanová provedení. Agregace návěsů je zajištěna tažnou ojí, která může být pevná, odpružená pomocí pryžových tlumicích elementů, pružinového mechanismu nebo hydropneumaticky. Tažnou oj agregujeme do horního nebo spodního závěsu. Některé návěsy mají výškově stavitelnou oj. Oj je spojena prostřednictvím klasického závěsu nebo kulového čepu o průměru 80 mm. Z hlediska konstrukce náprav mají dvouosé modely kloubové neboli kyvné uložení náprav, nicméně většina výrobců nabízí standardně odpružení listovými pery a různé uložení náprav. Výkonná technika je vybavena hydropneumatickým nebo vzduchovým odpružením. Třínápravové návěsy nabízí listové pružiny, hydropneumatický podvozek nebo pneumatické odpružení. Obdobné platí o čtyřnápravové technice, kterou považujeme za okrajovou. Dvou- a tříosé podvozky zahrnují i řiditelné nápravy, které jsou konstruovány jako náběžné nebo nucené. Nucené řízení může být zajištěno mechanicky nebo elektronicky. Dvounápravové návěsy nabízí řízení zadní nápravy, třínápravové pak první a poslední nápravy. Na přání se dodává přední, hydraulicky zvedaná náprava.

Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v 1. čísle časopisu Farmář.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.