Filtrovat

Videa

05.10.2016 | 09:14

Osmý a úspěšný ročník

Druhá zářijová sobota byla již tradičně ve znamení přehlídky historické zemědělské techniky, kterou v Kropáčově Vrutici pořádá firma N & N Košátky. Letos se jednalo o osmý ročník a opět byl vydařený. To, že se vydařil, bylo možné posoudit podle počtu návštěvníků, kterých přišlo více než 4500. Pořadatelům tradičně přálo i počasí a slunečná sobota k návštěvě akce přímo lákala. A to nejen seniory, kteří si mohli připomenout traktory, s nimiž za mlada jezdili, ale i všechny ostatní fandy zemědělské techniky. To jsou sice většinou muži, jejichž manželky či partnerky technika obvykle moc nebere, stejně tak děti se historické techniky rychle přesytí, ale v Kropáčově Vrutici vědí jak na to. Pro děti byla totiž jako obvykle připravena různá zábava, mohly si i zasoutěžit na šlapacích traktůrcích, motokárách či chůdách a ty menší se vyřádit v písku. Proto výstavu navštívilo i mnoho rodin s dětmi. Nakonec stejně jsem to pojal i já, byť moje děti už šlapací technice odrostly. Pro návštěvníky byly připraveny i tradiční jízdy se Zetorem 25, což byl pěkný zážitek zejména pro toho, kdo s takovým strojem ještě nejel. Řazení rychlostních stupňů není u pětadvacítky taková legrace jako u moderní techniky. Mezi vystavenými exponáty dominovaly traktory, především značky Zetor, kterých má firma N & N Košátky ve sbírce několik desítek, a to v různém technickém stavu. Od precizně renovovaných až po kusy, které byly nově zakoupeny a jejich vizáž tak odpovídá tomu, že stály řadu let někde ve stodole či kopřivách. Ale vystavit jen vlastní techniku, to by pro pořadatele bylo málo. Do Kropáčovy Vrutice se proto každoročně sjíždí velké množství dalších majitelů historických traktorů i další techniky. Tradiční je například účast Lanz Bulldogů vyráběných v poválečných letech v polské továrně Ursus. A k vidění bývají i jiné zajímavé kousky. Letos například nákladní automobil Praga Aero 150, nebo krásně opravený autobus Škoda 706 RO, traktory Farmall, Case IH i Lamborghini. Nechyběla výstava stabilních motorů, všechny byly samozřejmě funkční. A protože ten pravý zážitek z historické techniky nastupuje tehdy, pokud je uvedena do chodu, projela si většina z traktorů svoji spanilou jízdu po Kropáčově Vrutici. Samozřejmě za velkého zájmu návštěvníků.*
05.10.2016 | 08:39

První ročník soutěže Tatra cup

Součástí XIII. národní výstavy Den českého strakatého skotu byla i soutěž s nákladními automobily Tatra, pořádaná firmou HZT Technik - servis. Soutěže se účastnily dvě Tatry Phoenix v „traktorové“ verzi s rychlostí jízdy omezenou na 65 km/h a jedenáct řidičů, kteří se na jízdy přihlásili z řad návštěvníků. Tatry Phoenix byly k dispozici ve dvou různých provedeních. Jednak v klasickém 6 x 6, jednak též ve verzi 8 x 6. Osmikolová verze byla samozřejmě delší, manévrování s ní však bylo zlepšeno natáčecí zadní nápravou. Každá Tatra jezdila po své trase, obě trasy byly shodné a spočívaly v průjezdu slalomu mezi balíky a zajíždění do simulované garáže, a to nejprve popředu a poté též pozadu. Soutěžící se mohli sami rozhodnout, jakou Tatru si zvolí. Šest z nich následně usedlo do Tatry osmikolové a pět do šestikolky. Soutěžní klání probíhalo v poklidném tempu, protože za dotyk každého z balíků byla udělena penalizace ve formě deseti trestných sekund. Tu vyfasoval jen jeden z účastníků. Ostatní dokázali projet trať čistě, a to včetně jedné ženy, Karolíny Maškové. Mladičká slečna se do soutěže přihlásila tak trochu omylem (domnívala se, že půjde jen o zkušební jízdy a ne o soutěž) a ač dosud nevlastní řidičský průkaz, zvládla trať bez problémů. Nejrychlejší na trati byl Jiří Šmídek, který dokázal s Tatrou 6 x 6 zdolat trať v čase 1:41 min. Druhé místo obsadil Martin Havránek, který Tatru 8 x 6 dovedl do cíle v čase 2:01 minuty. Třetí místo bylo chvíli dělené. S časem 2:09 jej obsadili Eduard Nedělka s Petrem Kopeckým. Protože každý řídil jinou Tatru (Kopecký 6 x 6, Nedělka 8 x 6), konaly se dvě dodatkové jízdy, v nichž si řidiči svoje náklaďáky vyměnili. Ukázalo se, že šestikolka je přece jen na manévrování o něco příznivější a Eduard Nedělka s ní byl o 11 sekund rychlejší. Díky tomu získal třetí místo. První tři soutěžící získali věcné ceny od firmy HZT Technik - servis, včetně poháru pro vítěze. Cenu obdržela i Karolína Mašková za vítězství v ženské kategorie a především za statečnost, s níž se do soutěžení vrhla. Akci sledovala asi stovka diváků, kteří si mohli prohlédnout nejen um řidičů, ale i nové Tatry Phoenix, které prožívají svůj opětovný návrat do zemědělských provozů, jichž byly kdysi nedílnou součástí.*

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down