06.01.2023 | 08:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Volíme mezi koly a pásy

Při pohledu na vývoj a výrobu zemědělských trakčních prostředků si můžeme všimnout, že se zástupci této techniky dělí po celá desetiletí na kolové a pásové traktory. Jedním ze současných trendů je, že stále širší spektrum výrobců nabízí zpravidla modely nejvyšších výkonových řad jak v kolovém, tak pásovém provedení.

 Někteří výrobci dokonce sázejí na kombinaci se zadními pásovými jednotkami různého tvaru a konstrukce místo standardních kol. Přední náprava je osazena koly se šípovým dezénem pneumatik. Důvodem pro využití pásových podvozků je především efektivní dosažení přenosu výkonu motoru na podložku, dále snížení měrného tlaku a zásadní roli hrají také vnější rozměry, konkrétně šířka traktoru. Takto konstruovaná technika se uplatňuje nejen při využití v rámci velkých zemědělských podniků, ale také v rámci soukromých farem, jejichž výměra má rostoucí tendenci. V řadě případů dosahuje stovek a tisíců hektarů orné půdy. Typ zvoleného podvozku pak předurčuje jednotlivé traktory k provádění odpovídacích prací.

Různé výkony motorů

Trakční prostředky, u nichž můžeme volit v rámci jedné modelové řady variantu s kolovým nebo pásovým podvozkem, mají motor s nominálním výkonem v rozsahu 221 až 471 kW (300 až 640 k). Někteří výrobci v rámci takto koncipovaných typových řad nabízí také ryze kolové traktory, jejichž nominální výkon dosahuje obvykle 206 kW (280 k). V dané třídě traktory pracují s různými výkonovými křivkami a navyšováním výkonu motoru. Konkrétní možnosti závisí na druhu prováděných prací nebo využití jednotlivých konstrukčních prvků, jakými jsou například hydraulický systém a vývodový hřídel.

Článek Ing. Filipa Javorka vychází v prvním letošním Farmáři.*

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down