Samojízdné postřikovače jsou vhodnou investicí především pro střední nebo větší zemědělské podniky a rovněž poskytovatele služeb. Jde o jednoúčelové stroje, které využijeme pouze pro určitý druh výživy rostlin, jejich ochranu nebo případnou desikaci porostů. Této skutečnosti odpovídá především konstrukce podvozku této techniky.
Při pohledu na nesené a tažené modely jsme zpravidla limitováni možnostmi podvozku tažného prostředku. Hovoříme především o omezené světlé výšce. Ta představuje omezení zejména v případě vyšších růstových fází rostlin. Samostatnou kapitolu představují agrotechnická opatření při pěstování silážní a zrnové kukuřice. Samojízdné modely nabízejí jak standardní provedení podvozku, tak konfigurace se zvýšenou světlostí. Rovněž umožňují nastavovat rozchod pojezdových kol. Kromě standardních provedení se nabízí také podvozky s rozšířeným rozchodem kol.
Podvozky vybraných modelů
Samojízdné postřikovače se dodávají především s klasickým dvounápravovým podvozkem, nicméně někteří výrobci nabízí také třínápravové modely (samostatnou kapitolou jsou nosiče nástaveb, kdy jednou z nich je právě postřikovací nástavba, druhou obvykle odstředivé rozmetadlo pevných minerálních hnojiv). Z hlediska konstrukce se samojízdné modely nabízí v provedení s portálovými nápravami nebo existují konstrukce s nezávislým zavěšením a odpružením kol. Vlastní podvozek je odpružen vinutými pružinami nebo pneumaticky. Někteří výrobci, a to nejen ve spojení s nezávislým zavěšením kol, pracují s hydropneumatickým odpružením. Nezávislé zavěšení kol nabízí rovněž možnost svahového vyrovnávání. To umožňují i klasické portálové nápravy díky odpovídající konstrukci. Z hlediska řízení kol samojízdné postřikovače nabízí zpravidla řízení kol přední a zadní nápravy a jejich kombinaci, včetně režimu psího kroku. V tomto případě se v každé stopě odvaluje pouze jedno kolo. Pro jízdu na pozemních komunikacích je určeno řízení kol přední nápravy, zatímco v pracovním režimu bude využíváno řízení všech kol, a to za účelem dosažení minimálního poloměru otáčení. Někteří výrobci pak nabízí dva režimy řízení předních kol, a to polní a silniční. Relativně vysoká světlost a možnosti řízení všech kol eliminují poškozování porostů. Třínápravové samojízdné modely disponují řízením kol přední a zadní nápravy, prostřední náprava zůstává pevná. Z hlediska pohonu pojezdu je samojízdná technika vybavena pohonem všech kol.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v dubnovém Farmáři.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!