11.04.2024 | 08:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vybrané samojízdné postřikovače

Samojízdné postřikovače jsou vhodnou investicí především pro střední nebo větší zemědělské podniky a rovněž poskytovatele služeb. Jde o jednoúčelové stroje, které využijeme pouze pro určitý druh výživy rostlin, jejich ochranu nebo případnou desikaci porostů. Této skutečnosti odpovídá především konstrukce podvozku této techniky.

Při pohledu na nesené a tažené modely jsme zpravidla limitováni možnostmi podvozku tažného prostředku. Hovoříme především o omezené světlé výšce. Ta představuje omezení zejména v případě vyšších růstových fází rostlin. Samostatnou kapitolu představují agrotechnická opatření při pěstování silážní a zrnové kukuřice. Samojízdné modely nabízejí jak standardní provedení podvozku, tak konfigurace se zvýšenou světlostí. Rovněž umožňují nastavovat rozchod pojezdových kol. Kromě standardních provedení se nabízí také podvozky s rozšířeným rozchodem kol.

Podvozky vybraných modelů

Samojízdné postřikovače se dodávají především s klasickým dvounápravovým podvozkem, nicméně někteří výrobci nabízí také třínápravové modely (samostatnou kapitolou jsou nosiče nástaveb, kdy jednou z nich je právě postřikovací nástavba, druhou obvykle odstředivé rozmetadlo pevných minerálních hnojiv). Z hlediska konstrukce se samojízdné modely nabízí v provedení s portálovými nápravami nebo existují konstrukce s nezávislým zavěšením a odpružením kol. Vlastní podvozek je odpružen vinutými pružinami nebo pneumaticky. Někteří výrobci, a to nejen ve spojení s nezávislým zavěšením kol, pracují s hydropneumatickým odpružením. Nezávislé zavěšení kol nabízí rovněž možnost svahového vyrovnávání. To umožňují i klasické portálové nápravy díky odpovídající konstrukci. Z hlediska řízení kol samojízdné postřikovače nabízí zpravidla řízení kol přední a zadní nápravy a jejich kombinaci, včetně režimu psího kroku. V tomto případě se v každé stopě odvaluje pouze jedno kolo. Pro jízdu na pozemních komunikacích je určeno řízení kol přední nápravy, zatímco v pracovním režimu bude využíváno řízení všech kol, a to za účelem dosažení minimálního poloměru otáčení. Někteří výrobci pak nabízí dva režimy řízení předních kol, a to polní a silniční. Relativně vysoká světlost a možnosti řízení všech kol eliminují poškozování porostů. Třínápravové samojízdné modely disponují řízením kol přední a zadní nápravy, prostřední náprava zůstává pevná. Z hlediska pohonu pojezdu je samojízdná technika vybavena pohonem všech kol.

Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v dubnovém Farmáři.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down