Nákladní automobily se využívají v zemědělské prvovýrobě v řadě podob. Setkáme se jak se standardními modely určenými pro silniční dopravu, tak speciálními provedeními pro zemědělské provozy. Zejména druhou jmenovanou skupinu můžeme rozdělit na modely nákladních automobilů, které prošly různými více či méně zásadními konstrukčními úpravami a na modely, které jsou jako speciální provedení určené pro zemědělské provozy přímo konstruovány.
Z daných technických a konstrukčních parametrů vyplývá využití automobilů pracujících v zemědělských provozech, a to od dopravních operací v rámci silniční a dálniční sítě, přes využití nosičů nástaveb pro dopravu zemědělských materiálů nebo pro aplikační účely až po speciální modely, jež se využívají jako trakční prostředky pro zemědělské stroje a nářadí. S nákladními automobily se setkáme jak při nasazení ve vnitropodnikové dopravě, jež s sebou přináší jejich nasazení na zemědělských pozemcích a zpevněných komunikacích, tak v dopravě mimopodnikové, realizované v rámci sítě veřejných komunikací. Nasazení ve vnitropodnikové dopravě musí respektovat pohyb nákladních automobilů a jejich souprav na zemědělsky využívaných plochách s ohledem na minimální poškozování půdní struktury a celkového stavu pozemků, a to jak orné půdy, tak trvalých travních porostů. Z tohoto pohledu je pohyb nákladních vozidel konstruovaných především pro provoz na pozemních komunikacích značně nevhodný. Rizika takového využití nákladních automobilů rostou s nepříznivými půdními a klimatickými podmínkami.
Ing. Filip Javorek
Celý článek vyjde ve Farmáři č. 12.