Cisternové přívěsy a návěsy plní v zemědělských provozech obvykle roli dopravní nebo aplikační techniky v logistice kejdy a digestátu. Transportní cisterny, návěsy a přívěsy různé konstrukce a kapacity se používají pro přívoz vody k postřikovačům, cisterny vybavené aplikátorem pro vlastní aplikaci. Řada modelů plní obě role.
Transportní cisterny jsou vybaveny silničním podvozkem, a to včetně konstrukce kol a pneumatik. Přívozní cisterny se osazují obutím kombinovaným nebo pneumatikami určenými pro jízdu na zemědělsky využívaných plochách, především z důvodu nízkého měrného tlaku. Takové obutí používají rovněž přívozní sedlové návěsy určené k agregaci se zemědělskými tahači, vycházejícími z konstrukce zejména dvou- a tříosých silničních tahačů sedlových návěsů. Transportní cisterny se proto nabízí jako přívěsy a návěsy ve dvou- a tříosém provedení. Cisterny aplikační nebo modely pro kombinovaný provozy mají jednu, dvě nebo tři nápravy. Na vybraných trzích se pak nabízí i zástupci se čtyřmi osami.
K trendům posledních let, které se rozšiřují také v našich podmínkách, patří oddělený způsob dopravy a aplikace kejdy či digestátu. Aplikační techniku tvoří především pracovní stroje, které jsou konstruovány s důrazem na vlastní aplikaci na orné půdě a travních porostech, velmi často spojenou se zapravením. Danému účelu odpovídá konstrukce podvozku samojízdné aplikační techniky a obdobné platí také pro traktorové soupravy agregované s odpovídající cisternovou technikou. Je tedy zřejmé, že jejich podvozky nejsou primárně určeny pro jízdu na veřejných komunikacích, po nichž se pohybují zejména v rámci přejezdů. Také neustálá změna pozice adaptérů pro aplikaci tekutých hnojiv přináší značné množství neproduktivních časů.
Nyní se zaměřme především na klasické aplikační cisterny s tím, že kromě modelů, které se agregují do spodního nebo horního závěsu, se zaměříme i na speciální sedlové cisterny určené pro spojení s různými speciálními nosiči nářadí. Objemy většiny klasických aplikačních cisteren jsme již uváděli, nicméně se setkáme i se speciálními modely určenými zejména pro horské podmínky a členitý terén. Takové modely se dodávají především jako jednoosé, a to s nádržemi o objemu 1,5 až 11 m3. Vynikají systémem pro jízdu v horském terénu, zajišťujícím plynulou aplikaci pří jízdě ze svahu a do svahu.
Článek Ing. Filipa Javorka vychází v 7. čísle časopisu Farmář.*