Filtrovat

ARCHIV RUBRIKY:

Traktory a doprava

15.03.2018 | 07:00

Nejvýkonnější polní tahače

Polní tahače nejvýkonnější kategorie jsou především určeny pro zpracování půdy, avšak uplatnění nalézají také v dopravě nebo při aplikaci statkových hnojiv. Oblast zpracování půdy zahrnuje operace od zpracování strniště přes různé druhy kypření až po předseťovou přípravu. A samozřejmě danou techniku lze využít také při setí a v rámci různých technologií zakládání porostů polních plodin. V dopravě jsou výkonné polní tahače agregovány s různými modely překládacích vozů a zemědělskou dopravní technikou nejvyšších modelových řad. Při aplikaci statkových hnojiv, tedy zapravování kejdy nebo digestátu do různých hloubek půdního profilu, jsou využívány výkonné modely cisteren či rozmetadel se čtyřnápravovým podvozkem. Jako tažný prostředek může být v této kategorii nasazen klasický kolový traktor, dále kloubový model a mezi zástupci nejvýkonnějších trakčních prostředků najdeme také různé modifikace s pásovým podvozkem. Klasické kolové traktory Klasické kolové traktory zaujímají ve výrobním programu předních výrobců pevné místo. K dispozici jsou v poměrně značeném výkonovém rozsahu. Každý z výrobců však nabídku nejvýkonnějších modelů chápe trochu jinak, což znamená, že u některých výrobců budeme hovořit o klasických modelech, jiní výrobci mohou danou výkonovou řadu nebo její část řešit prostřednictvím kloubových modelů. V některých případech mají nejvýkonnější klasické kolové traktory, využívané rovněž pro běžné transportní operace prováděné na farmách a v zemědělských podnicích, nominální výkon na úrovni 176 až 294 kW (240 až 400 k). Poměrně široká skupina výrobců nabízí nejvyšší výkonové řady klasických kolových modelů ve výkonovém rozsahu 199 až 279 kW (270 až 380 k). Někteří pak neuvádějí výkon nominální, ale maximální, jež pokrývá rozsah do 294 kW (400 k) i více. Vybraní dodavatelé traktorů pak nabízí ještě výkonnější modely, dosahující nominálního výkonu 286 až 382 kW (390 až 520 k). Při snaze porovnávat traktory různých značek je třeba mít na paměti, že různí výrobci používají odlišný typ normy, podle níž dané hodnoty deklarují. Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v březnovém Farmáři.
Kategorie: 
08.03.2018 | 07:44

Nabídka specifických trakčních prostředků

Trakčním prostředkům, uplatňujícím se nejen v našem zemědělství, dominují různá provedení klasických zemědělských kolových traktorů. S rostoucími požadavky na tahový výkon se pak setkáme nejen s kolovými, ale i pásovými traktory s různou konstrukcí podvozku. Kromě této techniky se dále vyrábějí tažné prostředky se specifickou konstrukcí, využívané jak pro klasické práce, tak pro speciální nasazení. Od běžných traktorů se výše zmíněné tažné prostředky odlišují konstrukcí podvozku, maximální pojezdovou rychlostí, možnostmi agregace pracovních nástaveb a jinými specifickými prvky. Dále se liší výkonem pohonných jednotek, a to opět podle účelu, pro který jsou konstruovány. Z tohoto pohledu se na počátku výkonového spektra setkáme s modely nahrazujícími běžné kolové traktory, zatímco na opačném konci stojí technika určená zejména pro agregaci s pracovními nástavbami. Tato technika umožňuje sestavování širokého spektra agregací. Modely pro univerzální nasazení Jako alternativa ke standardním kolovým traktorům existují vybrané trakční prostředky, jež můžeme označit jako systémové nosiče. Od klasických kolových traktorů se liší třemi základními rysy. • V první řadě můžeme agregovat nářadí a příslušenství kromě předního a zadního tříbodového závěsu také v prostoru nad zadní nápravou. Přední a zadní hydraulické zvedací zařízení buď je, nebo může být doplněno vývodovým hřídelem s pracovními režimy otáček, s nimiž se setkáváme u standardních traktorů. • Druhým aspektem, kterým se odlišují od klasických kolových traktorů, je uspořádání podvozku, a to hned z několika pohledů. Prvním odlišným prvkem jsou rozměry kol na přední a zadní nápravě, a to zejména z pohledu rozměrů pneumatik. Používá se jak technika, jež má na přední i zadní nápravě pneumatiky stejného rozměru, tak i s rozměry odlišnými, kde však jsou tyto rozdíly méně patrné než u standardních kolových traktorů. Často v takovém případě jsou na obou nápravách disky stejného rozměru a liší se pouze rozměrem obutých pneumatik. • Třetím rozdílem je odpružení obou náprav, zatímco u kolových traktorů využíváme odpružení pouze přední nápravy. Kromě těchto vlastností nalezneme ještě další rozdíly, například možnost řízení zadní nápravy a také konstrukční rychlost. * Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v březnovém Farmáři.
Kategorie: 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down