05.12.2023 | 07:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dopravní technika pro velké objemy

Velkoobjemová dopravní technika je spojena především se sklizní objemných krmiv nebo s dopravní obslužností bioplynových stanic. Slouží pro dopravu štěpky a některé její zástupce využijeme rovněž k dopravě obilovin, olejnin nebo okopanin. Kromě tradičních velkoobjemových návěsů s laťovým podlahovým dopravníkem se v praxi stále častěji používají modely s výtlačným štítem. Štíty různé konstrukce lze kombinovat s laťovým nebo pásovým dopravníkem.

Někteří výrobci rovněž nabízí návěsy s pásovým dopravníkem. Samostatnou kapitolu představují klasické návěsy s různými nástavky, které se označují jako silážní či senážní. Výše uvedené návěsy se vyrábějí zpravidla ve dvou- a tříosém provedení. Někteří výrobci nabízí i čtyřnápravový podvozek. Velkoobjemové modely mají podobu jednoúčelové dopravní techniky, podvozků s výměnnými nástavbami nebo hákových nosiče kontejnerů. S renesancí automobilové dopravy máme k dispozici dvou- a tříosé sedlové návěsy a nástavby pro podvozky nákladních vozidel.

 Podvozky přípojných vozidel

Podvozky se liší jak z hlediska maximální povolené konstrukční rychlosti, tak vlastní konstrukce. Standardem u traktorových návěsů je ve většině případů rychlost 40 km/h, v některých případech i 60 km/h (zpravidla jde o výbavu dodávanou na přání). Dvouosé traktorové návěsy nabízí různou konstrukci odpružení. Standardem je především odpružení listovými pružinami, které lze dále kombinovat s hydraulickými válci zahrnujícími akumulátory tlaku. V takovém případě je odpružení záležitostí listových pružin, prostřednictvím hydraulického systému nastavujeme tuhost odpružení. Daný systém rovněž slouží k vyrovnávání sklonu přípojného vozidla, například při průjezdu zatáčkami nebo při jízdě ve svažitém terénu. V praxi hovoříme o hydropneumatickém odpružení. Jiní výrobci sázejí u traktorové techniky na pneumatické odpružení, které je poměrně často využíváno u hákových kontejnerových nosičů a návěsů s výtlačným štítem. 

Provedení ložného prostoru

Základem nabídky dopravní techniky jsou modely s vanovou korbou, jejíž délka odpovídá provedení podvozku, obvykle je to 4600 až 9800 mm. Celková hmotnost návěsů zpravidla činí 16 až 45 t, přičemž celkovou hmotnost nad 25 t mají tří- a nejvyšší pak čtyřnápravové modely. Základ představují především vanové korby, které se nabízí s výškou bočnic 1400 – 1800 mm, s možností doplnění nástavky o výšce 500; 600 nebo 800 mm. Nástavky jsou vyrobeny z ocelového plechu nebo se používají síťová provedení. Nástavky mohou být v pevném nebo sklopném provedení. Někteří výrobci pracují s celistvými bočnicemi o výšce do 2,45 m.

Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v prosincovém Farmáři.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down