Velkoobjemová dopravní technika je spojena především se sklizní objemných krmiv nebo s dopravní obslužností bioplynových stanic. Slouží pro dopravu štěpky a některé její zástupce využijeme rovněž k dopravě obilovin, olejnin nebo okopanin. Kromě tradičních velkoobjemových návěsů s laťovým podlahovým dopravníkem se v praxi stále častěji používají modely s výtlačným štítem. Štíty různé konstrukce lze kombinovat s laťovým nebo pásovým dopravníkem.
Někteří výrobci rovněž nabízí návěsy s pásovým dopravníkem. Samostatnou kapitolu představují klasické návěsy s různými nástavky, které se označují jako silážní či senážní. Výše uvedené návěsy se vyrábějí zpravidla ve dvou- a tříosém provedení. Někteří výrobci nabízí i čtyřnápravový podvozek. Velkoobjemové modely mají podobu jednoúčelové dopravní techniky, podvozků s výměnnými nástavbami nebo hákových nosiče kontejnerů. S renesancí automobilové dopravy máme k dispozici dvou- a tříosé sedlové návěsy a nástavby pro podvozky nákladních vozidel.
Podvozky přípojných vozidel
Podvozky se liší jak z hlediska maximální povolené konstrukční rychlosti, tak vlastní konstrukce. Standardem u traktorových návěsů je ve většině případů rychlost 40 km/h, v některých případech i 60 km/h (zpravidla jde o výbavu dodávanou na přání). Dvouosé traktorové návěsy nabízí různou konstrukci odpružení. Standardem je především odpružení listovými pružinami, které lze dále kombinovat s hydraulickými válci zahrnujícími akumulátory tlaku. V takovém případě je odpružení záležitostí listových pružin, prostřednictvím hydraulického systému nastavujeme tuhost odpružení. Daný systém rovněž slouží k vyrovnávání sklonu přípojného vozidla, například při průjezdu zatáčkami nebo při jízdě ve svažitém terénu. V praxi hovoříme o hydropneumatickém odpružení. Jiní výrobci sázejí u traktorové techniky na pneumatické odpružení, které je poměrně často využíváno u hákových kontejnerových nosičů a návěsů s výtlačným štítem.
Provedení ložného prostoru
Základem nabídky dopravní techniky jsou modely s vanovou korbou, jejíž délka odpovídá provedení podvozku, obvykle je to 4600 až 9800 mm. Celková hmotnost návěsů zpravidla činí 16 až 45 t, přičemž celkovou hmotnost nad 25 t mají tří- a nejvyšší pak čtyřnápravové modely. Základ představují především vanové korby, které se nabízí s výškou bočnic 1400 – 1800 mm, s možností doplnění nástavky o výšce 500; 600 nebo 800 mm. Nástavky jsou vyrobeny z ocelového plechu nebo se používají síťová provedení. Nástavky mohou být v pevném nebo sklopném provedení. Někteří výrobci pracují s celistvými bočnicemi o výšce do 2,45 m.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v prosincovém Farmáři.*
Vanový návěs s velkoobjemovým zadním čelemDvounápravový návěs s výtlačným štítemVýtlačným štítem disponují také sedlové návěsyNěkteré návěsy nabízí podlahové pásové dopravníkyNákladní automobil s velkoobjemovou nástavbou
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!