Společnost Claas představila několikero inovací, které nejsou zatím určeny do sériové výroby, avšak možná se do ní časem dostanou. Jednou z nich je i systém elektrického navýšení výkonu u sklízecích mlátiček Lexion, jakási analogie k automobilům s hybridním pohonem.
Hybridní pohony mohou být různého provedení. Nejčastější jsou používány u osobních automobilů, ale začínají se objevovat i u zemědělské techniky například nakladačů, výjimečně i u traktorů. Princip všech hybridních pohonů je podobný. Jde o to využít elektromotor ve chvíli, kdy se spalovacímu nedostává výkonu, případně využít rekuperace ve chvíli kdy se motorem brzdí a udržet spalovací motor co nejdelší dobu v režimu s příznivou spotřebou paliva.
U sklízecí mlátičky se toho z rekuperace mnoho nezíská, ale to ostatní platí. Jde o to, že pokud se použije přídavný elektromotor a akumulátor s uloženou energií je možné použít spalovací motor s nižším výkonem, který běží v provozně výhodnějších otáčkách. Stavy, kdy je potřeba rychlé navýšení výkonu se pak řeší pomocí elektromotoru. Ten může fungovat jako elektromotor i generátor elektrického proudu současně a za vhodných podmínek tak vyrábí elektrický proud a dobíjí akumulátor. Typické je to tehdy, pokud je motor sklízecí mlátičky odlehčen. A výsledkem kombinovaného pohonu by tak měla být příznivější spotřeba paliva.
U konceptu, který představila firma Claas je použit spalovací motor o výkonu 400 kW (544 k) a elektromotor poskytující až 40 kW (54 k). Energie je ukládána v Li-Ion akumulátoru s kapacitou 3 kWh. To nevypadá jako mnoho, ale pro rychlé a intenzivní navýšení výkonu by to mělo stačit. Ať již půjde o krátkodobé přetížení mláticího ústrojí, nebo dvě minuty potřebné pro vysýpání za jízdy.
Důležité je zmínit, že popisovaný dieselelektrický koncept využívá vznětového motoru jenž pracuje v provozně výhodnějších otáčkách 1600 ot/min (místo původních 1800 za minutu). Snížením otáček motoru a absencí krátkodobých zátěžových špiček se snížila spotřeba paliva asi o 10 %.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2024.*