V zemědělství nacházejí uplatnění teleskopické nakladače různých výkonových tříd, které lze rozdělit do tří skupin. První tvoří klasické manipulátory s kompaktními rozměry. Druhou kloubové nakladače, lišící se celkovými rozměry, uspořádáním podvozku a konstrukcí výložníku. Třetí nakladače s řízením všech kol, které se od klasických manipulátorů liší zejména pozicí výložníku a pracovištěm obsluhy.
Jedním ze společných znaků kompaktních teleskopických nakladačů je hydrostatický pojezd, který s ohledem na výkonovou řadu nabízí jeden nebo více rozsahů pojezdové rychlosti. Kompaktní teleskopické nakladače v současnosti pohání tří- a čtyřválcové vznětové agregáty nebo elektromotory. Některé manipulátory nabízí rovněž hybridní systém
V našich podmínkách se využívají především modely s celkovou šířkou od 1550 mm výše. Na některých trzích jsou v nabídce i stroje s šířkou od 1440 mm. Celkovou šířku ovlivňuje nejen konstrukce náprav, ale také použité pneumatiky. S ohledem na provozní podmínky používáme v praxi manipulátory s celkovou šířkou 1600 až 1800 mm. V kombinaci s nářadím bývá obvykle celková šířka do 2000 mm. Kompaktní manipulátory se podobně jako další nakladače dodávají s hydrostatickým pojezdem, který disponuje obvykle jedním nebo dvěma rozsahy rychlosti.
Kloubové nakladače kompaktních tříd se dodávají s klasickým či teleskopickým výložníkem. Řada uživatelů preferuje teleskopické modely s ohledem na široké možnosti využití. Dané nakladače mají v základních konfiguracích šířku od 900 – 950 mm do 1750 – 2000 mm, v některých případech až do 2100 mm. Obecně platí, že šířka roste s rostoucím rozměrem pneumatik. Obdobné pravidlo platí pro průjezdní výšku stroje. Většina nakladačů má kyvný kloub spojující obě části podvozku a platí, že čím větší kyvný úhel stroj nabízí, tím větší stability při překovávání překážek dosahuje. Někteří výrobci preferují technické řešení známé z modelů o třídu vyšších, tedy pevné kloubové řízení a kyvnou zadní nápravu. Pohon pojezdu je v případě většiny kompaktních kloubových nakladačů hydrostatický a může zahrnovat, podobě jako v případě manipulátorů, různé jízdní a pracovní režimy, napomáhající optimálnímu využití pohonných jednotek, přenosu točivého momentu a využití hydraulického systému.
Technika s řízením všech kol kombinuje prvky manipulátorů a kloubových nakladačů. Jde o konstrukci podvozku na straně jedné a umístění výložníku na straně druhé. Na našem trhu se to týká poměrně úzké skupiny nakladačů. Ty mají vzadu uložený motor a hydrostatický pojezd.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v 2. čísle časopisu Farmář.