21.11.2023 | 09:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nový motor Caterpillar se představil na Agritechnice

Také letošní veletrh Agritechnica 2023 měl své oddělení Systems & Components, kde se prezentovali dodavatelé komponent do zemědělské techniky. Mezi nimi nechyběla v hale č. 15 ani společnost Zeppelin Power Systems, která na svém stánku vystavovala motory a jiná energetická řešení výrobce Caterpillar.

I v oblasti motorů probíhá další vývoj, a to nejen kvůli novým emisním normám. Díky tomu mohl být na stánku společnost Zeppelin Power Systems vystaven nový motor Caterpillar C13D. Řadový šestiválcový motor se zdvihovým objemem 12,9 l měl na veletrhu svou evropskou premiéru. Je vyvinutý tak, aby byl výkonný, a současně kompaktnější a lehčí než jeho předchůdce. Vybaven nejnovější technologií nalezne nový Cat C13D využití v mnoha různých aplikacích. Již v březnu tohoto roku byl prezentován v USA. Od roku 2025 je plánována výroba prvních pilotních motorů, v roce 2026 se rozeběhne sériová výroba. Ve svých továrnách v USA vyrábí Caterpillar vznětové motory o objemu až 32 litrů, využívané pro největší dozery Cat D10R, D11 a D11 CD Carry Dozer.

Nahradí tři stávající motory

I na první pohled jsou na novém motoru Cat C13D patrné změny. Převodovka s koly s čelním ozubením se již nenachází na svém tradičním místě vpředu, ale je usazena v zadní části motoru. Je tak dosaženo toho, že motor je užší, kompaktnější a pracuje i s nižší hlučností. Hodnota výkonu 40 kW na jeden litr zdvihového objemu je velmi pěkná. Výkon u nového motoru může být nastaven v rozpětí 340-515 kW, takže motor dokáže v sortimentu Caterpillaru nahradit hned tři dosavadní jednotky: Cat C13B, Cat C15 a variantu s jedním turbodmychadlem Cat C18.  

Nový motor Cat C13D splňuje všechny platné emisní normy vždy se shodnou konfigurací a může tak být využíván celosvětově. Komponenty, jako je olejový filtr, chladič oleje a vodní čerpadlo jsou sdruženy do kompaktního „kapalinového modulu“. Motor tak může pracovat ještě efektivněji, zabírá méně zástavbového prostoru a má také podstatně menší riziko prosakování. Kromě toho se nechají intervaly výměny motorového oleje a olejových filtrů prodloužit na 1000 hodin. Hydraulická zdvihátka mají vůli samočinně vymezovanou olejem, což dále zjednodušuje údržbu motoru.

S nižší spotřebou

Dodávku paliva do válců zabezpečuje nejmodernější technologie elektronicky řízeného vysokotlakého vstřikování Common-Rail. Přeplňování je jednostupňové, prostřednictvím turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. A spolu s nově vyvinutým softwarem slibuje výrobce snížení spotřeby paliva až o deset procent. Je to dáno i posunutím nejvyššího točivého momentu do nižších otáček 1450/min, díky čemuž je možný úspornější provoz motoru. Motory Caterpillar nové generace již nevyužívají technologii vstřikování Acert, ale nový, ještě efektivnější systém.

Stejně, jako všechny motory Caterpillar, je i nový Cat C13D kompatibilní s alternativními palivy, jako například bionaftou či HVO (hydrogenovaný rostlinný olej).

Spalovací motory budou u strojů pro provoz off-road využívány i nadále. Nicméně Caterpillar se již nyní připravuje na budoucnost. Na stánku společnosti Zeppelin Power Systems byl proto vystaven Cat Battery Pack. Moderní bateriové úložiště elektrické energie je zatím ještě ve fázi vývoje. V budoucnu ale ve spojení s hnacími elektromotory pomůže při snižování uhlíkové stopy a elektrifikaci.

Více informací v Mechanizaci zemědělství.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down