Vertikální míchací krmné vozy mají typické uspořádání kuželovitých míchacích šneků se svislou, tedy vertikální osou rotace. Pracovní orgány vynikají spodním pohonem v podobě úhlových převodovek. S ohledem na zvětšující se stáda, zejména dojných krav, a požadavky na produktivitu práce, nabývají ve větší míře na významu samojízdné míchací krmné vozy.
Popularita samojízdných modelů roste z pohledu celkové investice. Sestavování soupravy s tažným vozem znamená investici do vhodného tažného prostředku, který často osazujeme speciálními koly. Trakční prostředek je logicky po celou dobu životnosti spřažen s míchacím krmným vozem a není tak využit v jiných soupravách. Samojízdný míchací vůz je od počátku konstruován pro práci ve stájových provozech, zejména z hlediska rozměrů, pozice pracoviště řidiče či plnicího zařízení. Navíc v případě vertikální techniky nabízí nově někteří výrobci modely s objemem řádově do 40 až 45 m3.
Pomineme-li nabídku specifických modelů se zážehovými, popřípadě vznětovými agregáty s objemem míchací vany od 1,5 m3 výše, dodávají se samojízdné modely s objemem vany od 10 až 12 m3 výše a s dvounápravovým podvozkem. Většinu modelů pak nabízí pohon všech kol.
Vertikální samojízdné vozy se osazují zpravidla vznětovými přeplňovanými motory. Stále častěji se v současnosti využívá i elektrický pohon. Čtyřválcové agregáty dosahují výkonu 103 až 132 kW (140 až 180 k). Na opačné straně výkonového spektra stojí šestiválce o výkonu 206 až 228 kW (280 až 310 k). Elektrické modely nabízí různý počet elektromotorů pro pohon jednotlivých konstrukčních prvků.
Hlavním prvkem konstrukce vozu je míchací vana, která v případě samojízdných vozů využívá 1 až 3 míchací šneky kuželovitého tvaru. Šneky se liší rozměry, geometrií šroubovice či jejím stoupáním. Někteří výrobci nabízí v rámci jedné výrobní řady různá provedení šneků. K příslušenství patří přídavné nože, které zvyšují efekt homogenizace směsné krmné dávky. Do výběru příslušenství vany řadíme různá protiostří, která aktivujeme v případě potřeby. Míchací vana je v horní části tvarována tak, aby během míchání nedocházelo k vypadávání materiálu ven z korby. S přípravou směsné dávky úzce souvisí plnění vany. Rozlišujeme míchací krmné vozy bez vlastního nakládání a modely osazené frézovacím zařízením či vyřezávacím štítem.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v březnovém Farmáři.