Manipulátory si získaly značnou oblibu během devadesátých let minulého století, kdy postupně začaly nahrazovat různé kloubové nakladače, což se však podařilo jenom do určité míry. Zejména v posledním desetiletí se řada uživatelů začala klonit k názoru, že kloubové nakladače mají řadu předností a manipulátory je zcela nahradit nedokážou.
Nicméně na požadavek vyšší nosnosti a tlačné síly výrobci manipulátorů reagovali a výsledkem je nabídka značně výkonných modelů této kategorie. Zejména v podmínkách větších zemědělských podniků se manipulátory a kloubové nakladače vhodně doplňují. Typickým příkladem jsou silážní žlaby a faremní hnojiště. V nedávné minulosti jsme považovali za výkonné manipulátory se zvedací kapacitou od 3000 – 3500 kg výše, nyní do této kategorie techniky spadají nakladače s nosností nad 4000 kg. Řada modelů pak nabízí nosnost 6000 – 6500 kg. Z hlediska dosahu na čepu nářadí jde o manipulátory s dosahem 7 – 9 m, přičemž vybrané modely nabízí dosah až do 10 – 11 m.
Mezi základní vlastnosti manipulátorů vyšších výkonových řad patří splnění požadavků značné tlačné síly. Dané modely pracují v náročných podmínkách, jsou agregovány se stále pevnějším a objemnějším nářadím a požadujeme od nich stále vyšší výkonnost. Typickým příkladem je rozhrnování a vrstvení hmoty v silážních žlabech a na polních hnojištích. Není tomu tak dávno, kdy se výkonné manipulátory dodávaly takřka výhradně s převodovým ústrojím tvořeným hydrodynamickým měničem a stupňovou převodovku. V současnosti jsou velmi oblíbená převodová ústrojí, kde hraje hlavní roli hydrostatický pojezd. Jsou součástí nabídky takřka všech výrobců a nabízí je rovněž značky, které se v minulosti soustředily pouze na vývoj a výrobu převodových ústrojí s hydrodynamickým měničem.
Podvozek je vybaven kyvnou zadní nápravou, pohonem všech kol a různými režimy řízení. Jde o řízení všech kol, řízení kol přední nápravy a krabí krok. Někteří výrobci nabízí ještě manuálně ovládaný krabí krok, který se liší pozicí kol, a tedy způsobem pohybu, kdy se výrazně liší úhel natočení kol přední a zadní nápravy. Podvozek může být doplněn samosvornými a stoprocentními uzávěrkami diferenciálu, přičemž někteří výrobci nabízí obě varianty v rámci jedné typové řady. Kyvná náprava zvyšuje stabilitu strojů během překonávání nerovností a obdobně jako v případě kompaktních manipulátorů je doplněná čidlem, které je součástí stabilizačního systému zamezujícího překlopení stroje. Příslušenství podvozku může zahrnovat vypínání pohonu přední nápravy.
Výložník je uložen mezi motorem a kabinou. Tvoří jej pevný nosník a jedna nebo dvě teleskopicky výsuvné sekce. Jednou výsuvnou sekcí jsou zpravidla vybaveny manipulátory s maximálním dosahem 8 – 9 m, při vyšším dosahu přichází ke slovu obvykle trojice výsuvných sekcí.
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v únorovém Farmáři.